Autamme tekemään viestinnästä merkityksellistä ja vaikuttavaa. Luomme helppoutta ja selkeyttä viesteihin ja valmennamme viestimään. Meitä ohjaa palava rakkaus lajiin ja halu auttaa asiakkaitamme parempiin tuloksiin.
Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjo-blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mediavalmennus avaimena vaikuttavaan esiintymiseen

Haastatteluasetelma ja median kohtaaminen ovat lähtökohtaisesti jännittäviä, jopa pelottavia tilanteita valtaosalle ihmisistä. Haastattelutilanteeseen kulminoituu monet paineet: miten kommunikoin pääviestini ymmärrettävästi, kuinka olen samalla rento mutta tarpeeksi valmistautunut, miten vastaan vaikeisiin kysymyksiin ja mitä jos tuleekin totaalijäätyminen? Pahimman jännityksen lievittämiseen auttaa omaan aihealueeseen paneutumisen lisäksi mediaymmärryksen lisääminen.

Media – uhka vai mahdollisuus?

 

Median viihteellisyys ja kaupallistuminen ovat tehneet nykypäivän mediasta raadollisemman sekä nostattaneet median uskottavuuskysymykset pinnalle. Aikaisemman yhteisen todellisuuden aika on muuttunut yksilöllisen todellisuuden suuntaan mediakentän hajautuessa ja erilaisten kanavien lisääntyessä. Sisältöähky ajaa ihmiset valikoimaan omat lähteensä, joka voi näyttäytyä karrikoidusti eri todellisuuksina.

 

Monia jännittää erityisesti videohaastattelut niiden välittömyyden ja kertaluontoisuuden vuoksi – haastattelut todennäköisesti jatkavat elämää verkossa, eivätkä ole jälkikäteen enää tarkistettavissa tai muokattavissa. Tämä luo paineita onnistumisesta. Mediavalmennus pyrkii omalta osaltaan voimaannuttamaan haastateltavaa ja kannustamaan näkemään median yhteydenoton ennen kaikkea mahdollisuutena.

 

Haastateltavan ja toimittajan välistä näennäistä valta-asemaa on tarpeellista purkaa: haastateltavalla on myös täysi oikeus asettaa omat rajansa ja tarvittaessa kieltäytyä vastaamasta. Tämä korostuu etenkin haastattelutilanteissa, joissa esiintyy esimerkiksi eri vähemmistöjen edustajia. He joutuvat jo lähtökohtaisesti puolustamaan oikeuksiaan ja pahimmassa tapauksessa media asettaa vähemmistöt alakynteen ennakkoluulojen ja negatiivisten stereotypioiden perusteella. Tämä puolestaan lisää kynnystä osallistua haastattelutilanteisiin, joka ruokkii moninaisuuden puutteen kierrettä – median tulee ottaa vastuuta tästä.

 

 

Vakuuttavuus on monen asian summa

 

Vaikuttava esiintyminen ei ole vain faktojen tarjoilua; läsnäolo, aitous ja rauhallisuus menevät edelle. Haastateltavan asiantuntijuuden lisäksi hyvä vuorovaikutus ja esiintymisvarmuus ovat oleellisia luotettavuusvaikutelman syntymiseksi. Haastatteluun valmistautuessa on hyvä muistaa seuraavat tiivistetyt vinkit:

 

  1. Kirkasta omat pääviestit. Haastattelutilanteeseen omien pääviestien valitsemisessa vähemmän on enemmän. On hyvä miettiä kenelle puhuu ja mitä yleisö jo tietää. Vahvistaaksesi sanomaasi, pääviestin voi toistaa useamman kerran, välttäen vaikeita termejä ja alakohtaisia lyhenteitä.

 

  1. Harjoittele vastaustekniikoita etukäteen. Jos haastattelun fokus siirtyy epäoleelliseen, huomiota voi siirtää esimerkiksi ohittamalla: ”Tärkeintä tässä keskustelussa on ymmärtää…” tai laajentamalla perspektiiviä: ”Jos katsomme kokonaiskuvaa, niin tosiasia on, että…”.

 

  1. Ota aikasi haastattelutilanteessa. Rauhallisuus on valttia haastattelutilanteissa, joten vastauksissa ei kannata kiirehtiä. Taukoja voi käyttää myös tärkeiden asioiden painottamiseksi.

 

  1. Uskalla olla oma itsesi ja puhua asioista suoraan. Rehellisyys, aitous ja inhimillisyys resonoivat yleisössä. Täydellisyys ei kosketa. Loppupeleissä puheviestinnästä suurin osa on kaikkea muuta kuin puhetta.

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ota yhteyttä

Viestintää, jolla on vaikutusta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!