Z-sukupolvi eli ”zetat” ovat jatkuvasti verkossa ja yhteydessä muuhun maailmaan. He ovat tottuneet liittymään toisiinsa, usein arvopohjalta. Kuluttajina ja vaikuttajina he ovat kasvava voima.

Kuuntelin äskettäin 18-vuotiasta taikuria Aatua, jota ohjaa elämässä syvä intohimo ja jonka arvoihin kuuluu ahkeruus. Hän on tehnyt töitä 13-vuotiaasta, yhdistää työn ja opiskelun, priorisoi ajankäyttöään, on määrittänyt omat rajansa ja on täysillä somessa aitona itsenään. Hän ei pelkää tarttua puhelimeenkaan myydessään taikurinäytöksiään yrityksille.

Aatu on kevytyrittäjä ja mainio esimerkki Z-sukupolven edustajista eli vuosina 1996 – 2010 syntyneistä. Zetoilla on myös suhteellisen positiivinen käsitys mahdollisuuksistaan vaikuttaa yhteiskunnassa. Ei siis ihme, että ilmiölle kasvot antanut ilmastoaktiivi, ruotsalainen 16-vuotias Greta Thunberg, on saanut nuoret liikkeelle esimerkillään ja innostanut heitä koululakkoon ilmaston puolesta ympäri maailmaa.

Zetat ovat myös suuri kuluttajaryhmä. Arvion mukaan he muodostavat 40 prosenttia Yhdysvaltojen kuluttajista vuonna 2020. Yhdysvalloissa zetoja onkin tutkittu eniten: median käytössä heidän huomattavin eronsa aiempiin sukupolviin on, että zetat ovat tottuneet visuaaliseen ja nopeaan maailmaan. Heillä on eniten Netflix-tilauksia (71 prosentilla) ja 69 prosenttia heistä pitää mainoksia häiritsevinä ja keskeyttävinä.

Suomessa nuorempia sukupolvia ja heidän käyttäytymistään on vähätelty. Maa, jossa ikäpyramidi on ylösalaisin eli vanhempia sukupolvia on nuorempia enemmän, käyttäytyy näin. Mutta kiistatonta on, että kokemustensa pohjalta zetat olettavat maailman toimivan yhtä helposti ja yksinkertaisesti kuin älypuhelimet ja tabletit. Tätä yksinkertaisuutta Z-sukupolvi odottaa elämässään niin työntekijänä kuin kuluttajanakin. Viestinnässä tulisi keskittyä ytimekkääseen viestiin, joka tulisi tarjoilla viihdyttävästi: huumorilla, visuaalisesti ja musiikin säestyksellä.

Yritysten tulisi rakentaa suhdetta zetoihin jo nyt, niin markkinoijina kuin työnantajina. Läpinäkyvyys, avoimuus ja arvojen aitous – nämä ovat suhteen kulmakiviä. Kun yhä useampi heistä siirtyy opiskelemaan ja töihin, heidän vaikutuksensa lisääntyy.

Kuuletko siis, kun zeta puhuu? Hän ei ehkä lausu arvojaan ääneen, mutta kun seuraat hänen postauksiaan, kuva alkaa piirtyä. Monet heistä jakavat arvojaan ja intohimojaan. He tykkäävät ja peukuttavat, buuaavat ja ”unfollaavat”, kuvaavat ehdottomia ”EI”-asioita elämässään ja toisaalta ylistävät kauneutta. Tykkäysten ja protestin takana on usein arvoasetelma, esimerkiksi vaatimus oikeudenmukaisuudesta, mutkattomuudesta tai avoimuudesta.

Niille yrityksille, työnantajille ja yhteisöille, jotka tavoittavat Z-sukupolven sielun, tulevaisuus on valoisa. Mutta ne, joiden arvomaailma ei tavoita zetoja, saavat nopean tuomion. Zetoille tällaiset yhteisöt ja ihmiset niissä ovat epäluotettavia ja epäaitoja. Liity tai kuole.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *