Viime aikoina useat vaikuttajamarkkinointia tekevät yritykset ovat keskittyneet saamaan vaikuttajien kautta määrällisesti suuren seuraajajoukon, vaikka olennaisempaa olisi seuraajien laatu. Parempia tuloksia saattaisi tulla käyttämällä mikrovaikuttajia.

Mikrovaikuttajilla on vain muutamia tuhansia seuraajia. Heidän seuraajansa ovat kuitenkin nimekkäitä vaikuttajia sitoutuneempia ja lojaalempia. Monet yritykset haluavat saada budjetillaan mahdollisimman paljon näkyvyyttä, mutta mitä suuremmaksi vaikuttajan seuraajamäärä kasvaa, sitä vähemmän heillä on aidosti sitoutuneita seuraajia.

Syy tähän on hyvinkin inhimillinen: mikrovaikuttajat ovat lähempänä seuraajiaan. Keskustelu ja seuraajien kommentteihin vastaaminen tulevat heille luonnostaan, kun taas isommilla vaikuttajilla resurssit tai aika eivät riitä vuorovaikutuksen käymiseen. Mikrovaikuttajat tuntuvat seuraajistaan jopa enemmän kavereilta kuin etäisiltä julkisuuden henkilöiltä.

Suuri seuraajamäärä ei automaattisesti tarkoita parempia tuloksia

Mitä suurempi vaikuttaja, sitä suurempi on myös hänen ”julkkisstatuksensa” – ja sitä laajempi hänen seuraajiensa demografia. Yrityksesi tai tuotteesi ei siis kohdistu ainoastaan halutulle kohderyhmälle, vaan myös niille, joita asia ei kiinnosta laisinkaan. Mikrovaikuttajaa seurataan tämän arvojen, mielipiteiden ja kiinnostuksen kohteiden perusteella, minkä vuoksi markkinointi halutulle yleisölle on helpompaa.

Valitettavasti yhteistyöpäivitykset saattavat suurien vaikuttajien kanavissa jäädä muun sisällön jalkoihin, sillä seuraajat ovat enemmän kiinnostuneita vaikuttajan henkilökohtaisesta elämästä kuin markkinointisisällöstä. Mikrovaikuttajat nähdään luotettavampina ja heidän suositteluaan pidetään arvossa, jolloin yhteistyöpostaukset otetaan paremmin vastaan. Siksi ehdotankin, että kun ensi kerralla harkitset vaikuttajamarkkinointia, älä laita kaikkia munia yhteen koriin. Mikrovaikuttajat ovat kustannustehokkaita: voit saada yhden ison vaikuttajan hinnalla monta pienempää – ja näin kasvattaa näkyvyyttäsi tavoittelemissasi kohderyhmissä optimaaliseksi.

Taustatyö on tärkeintä vaikuttajan valinnassa

Miten sopiva vaikuttaja sitten ylipäätään valitaan? Alla muutamia vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon:

  • Yhteys brändisi ja vaikuttajan välillä. Taustatyö on vaikuttajamarkkinoinnissa erittäin tärkeää: etsi blogitekstejä hakusanoilla, jotka liittyvät brändiisi. Paras yhteistyö syntyy siitä, kun pystyt tarjoamaan vaikuttajalle ratkaisun hänen ongelmaan tai mikäli hän uskoo brändiisi jo valmiiksi. Jos tuotteesi on finnivoide, ei ole järin uskottavaa, että maailman siloposkisin vaikuttaja mainostaa sitä.
  • Arvot, arvot ja arvot. Toistan nyt itseäni, mutta taustatyön tärkeyttä ei voi painottaa liikaa. Lue vaikuttajien tekstejä, katso heidän videoitaan ja instastoorejaan. Selvitä heidän mielipiteensä, arvonsa ja kiinnostuksen kohteensa. Saatte yhteistyöstänne paljon enemmän irti, kun yrityksenne arvot kohtaavat vaikuttajan kanssa.
  • Anna ohjat muiden käsiin. Kahdesta ensimmäisestä vinkistä oletkin saattanut jo päätellä, että vaikuttajan valinta ei välttämättä ole nopeaa työtä. Valitettavan monesti yrityksen markkinointipäällikkö saattaa kiireen vuoksi ottaa kampanjaan ensimmäisen mieleen juolahtavan bloggaajan, jolla on todella suuri seuraajakunta. Jos et tunne vaikuttajamaailmaa eikä sinulla ole aikaa taustatyölle, anna ohjat vaikuttajamarkkinoinnista jollekin, joka tuntee alan ja osaa nopeallakin aikataululla valita brändillesi sopivan vaikuttajan. He voivat hoitaa myös koordinoinnin vaikuttajan kanssa puolestasi, jolloin sinun ei tarvitse kuin jäädä odottamaan tuloksia.
  • Panosta laatuun, älä määrään. Monesti käytetty vaikuttajamarkkinoinnin menetelmä on ”mahdollisimman paljon näkyvyyttä mahdollisimman nopeasti”. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että siinä vaiheessa, kun tuotteesi tai yrityksesi on jok’ikisen vaikuttajan instassa/blogissa/vlogissa muuttuu vaikutus todennäköisesti negatiiviseksi: ihmisiä alkaa ärsyttämään. Panosta siis muutamiin hyvin valittuihin (mikro)vaikuttajiin ja tee kampanjat heidän kanssaan mieluiten pidemmällä aikavälillä aina yksi kerrallaan, jolloin vältytään näkyvyysähkyltä.

Viimeinen vinkkini on, että uskalla heittäytyä ja kokeilla uutta. Vaikuttajamarkkinointi voi parhaimmillaan olla erittäin tehokasta ja tuloksellista sekä tuoda yrityksellesi luotettavaa suosittelua. Lohkaise siis rohkeasti seuraavasta budjetistasi siivu vaikuttajamarkkinoinnille. Me autamme mielellämme!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *