Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Askeleen päässä populistista

Politiikan huima kevät ja kesä sysäsivät pohtimaan populismia sekä 140 merkkiin typistetyn viestinnän vaaroja.

Kirjoittaja

Johanna Lindberg-Naulapää

Jo ennen perussuomalaisten muutama viikko sitten järjestämää saippuaoopperaa olin Ranskan presidentinvaalien yhteydessä huomannut pohdiskelevani ”tavallisen ehdokkaan” ja populistiehdokkaan eroa. Tämä juontaa juurensa siihen, että myönnän olevani fani. Kun Barack Obama luo vakuuttavan katseen yleisöön tai Emmanuel Macron lausuu vaaliyönä ääni pidätetystä liikutuksesta väristen ”liberté, égalité, fraternité” olen myyty! Retoriikkaa tärkeämpää on kuitenkin kummankin sankarin edustama positiivinen idealismi ja usko parempaan, tasa-arvoisempaan huomiseen.

Onko Macronilla ja Le Penillä eroa?

Mutta häiritsevä ajatus: Jos vaalikampanjan tavoitteet ja sisällön jättää huomioimatta, mikä ero loppujen lopuksi on esimerkiksi Macronilla ja Marie Le Penillä? Molemmat antoivat kampanjansa aikana vaalilupauksia, joiden toteutumisesta ei ole takeita.

Asiaa oli pohdittava tarkemmin muutaman ystävän kanssa. ”Populisti tuo esiin vain yhden puolen asioista, sen joka on omalle kannattajakunnalle mieleinen” ja ”populisti lupaa asioita joiden toteuttamisen jo etukäteen tietää mahdottomaksi”, he sanoivat.

Vain populistit edustavat myyttistä ”kansaa”

Princetonin yliopiston politiikan tutkimuksen professori Jan-Werner Müller on tutkinut asiaa analyyttisemmin. Hän on todennut populististen liikkeiden noudattavan usein samaa kaavaa, jossa ei ole mitään sattumanvaraista. Yleisradion artikkelissa kaavan päätekijöiksi kerrotaan muun muassa:

  1. Populistit väittävät, että vain he edustavat myyttistä ”kansaa”. Riippumatta siitä, kuinka pienet heidän kannatuslukunsa ovat.
  2. ”Eliitti” on syypää kaikkeen. Siitäkin huolimatta, että ”eliitti” on demokraattisilla vaaleilla valittu ja populistijohtaja itse usein osa eliittiä.
  3. Populistien ”kansaan” kuuluvat vain heidän määrittelemänsä ihmiset, joita ”toiset” uhkaavat. ”Toiset” ovat useimmiten muita uskonnollisia ja etnisiä ryhmiä.
  4. Populistiliikkeen karismaattinen johtaja välittää ”kansan” tahdon, toisin kuin ”eliitti”.

Populisti on tarinankerronnan ja kiteyttämisen mestari

Emmanuel Macron sai Ranskan parlamenttivaaleissa elintärkeän voiton ja siten mahdollisuuden vaalilupaustensa toteuttamiseen. Mutta Le Pen olisi luultavasti pyrkinyt samaan, mikäli hän olisi voittanut. Mikä sitten lopulta on populistiehdokkaan ja perinteisen ehdokkaan ero? Se kiteytyy mielestäni kahteen sanaan: syntipukki ja yksinkertaistaminen.

Populistiehdokkaan mukaan paluu myyttiseen menneiden aikojen onnelaan onnistuu ja monimutkainen maailmamme selkeytyy, kun jokin tietty ihmisryhmä saadaan pidettyä loitolla tai poistettua silmistä. Niin kuin ystäväni asian tiivisti: ”Populisti vetoaa ihmisen alhaisimpiin vaistoihin”.

Sanomansa populisti kertoo ”tavallista poliitikkoa” värikkäämmin. Erittäin monimutkaiset asiat yksinkertaistetaan surutta railakkaasti. Suhtautuminen eri mieltä oleviin on usein aggressiivista.

Tarina on vain esimerkki, twiitti johdanto  

Organisaatioviestinnän suosituimpia teemoja ovat viime vuosina olleet tarinat ja kiteyttäminen. Twitteristä on tullut välttämättömyys, jota jokaisen tulisi suvereenisti käyttää.  Pinnalla ovat siis juuri ne asiat, joiden hyödyntämisessä populistit ovat mestareita.

Tarinat ovat monesti paikallaan ja kiteyttämistä tarvitaan, jotta vaikeat asiat tulisivat helpommin ymmärrettäviksi. Twitter on mainio kanava seurata asioita ja käydä keskustelua. Silti pitää muistaa tämä: tarina on vain esimerkki ja twiitti johdanto. Jos emme enää jaksa perehtyä asioihin syvällisemmin ja lukea pitkiä, välillä vaikeaselkoisia ja joskus pitkäveteisiäkin tekstejä, olemme vain askeleen päässä populistista.

 

 

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!