Autamme tekemään viestinnästä merkityksellistä ja vaikuttavaa. Luomme helppoutta ja selkeyttä viesteihin ja valmennamme viestimään. Meitä ohjaa palava rakkaus lajiin ja halu auttaa asiakkaitamme parempiin tuloksiin.
Näkemyksiämme

Edessäsi on meidän Ahjo-blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

10 käskyä – Kuinka koukutan asiakkaan ja pidän heidät tyytyväisenä

Juhlissa sen huomaa. Joidenkin vieraiden ympärille kerääntyy hyväntuulinen piiri. Puheenaiheet soljuvat luontevasti, nauru raikuu ja kaikilla on hauskaa. Hiljaiset saavat virtaa vilkkaammista, vilkkaat loistavat huomion keskipisteenä.

Kirjoittaja

Aitous, persoonallisuus, älykkyys ja huumorintaju ovat pidettyjen ihmisten ominaisuuksia. Sama pätee hyvään viestintään ja asiakassuhteen hoitamiseen. Mutta miten tehdä yrityksestä kiinnostava, kuinka vakuuttaa uusi asiakas ja innostaa vanha?

Onneksi kyse ei ole rakettitieteestä vaan pienten asioiden huomioimisesta. Seuraavat kymmenen käskyä ja niiden noudattaminen on starttilaukaus onnistumiseesi.

1. Valmistaudu. 

Sinullakin lienee kollega, joka ei koskaan valmistaudu palavereihin. Ehkä jätät myös itse valmistautumatta. Älä tee enää niin. Hyvin valmisteltu on todellakin puoliksi tehty. Ole utelias ja tutustu asiakkaaseesi. Ajattele, että yritykselläsi on osaamista, jonka haluat välittää asiakkaalle. Myyminen on sivuseikka.

2. Ole tavoitteellinen

Et voi lukea asiakkaidesi ajatuksia, mutta voit asettaa itsesi hänen asemaansa. Mieti, mitä itse ajattelisit suunnitelmistasi. Kiinnostaisiko kokonaisuus sinua, jos kuulisit siitä ensimmäisen kerran. Jos epäröit, mitä pitäisi tehdä toisin, jotta sisältö alkaisi kiinnostaa.

3. Luota itseesi. 

Kaikki muut ovat fiksumpia, kauniimpia ja hauskempia. Heillä on parempi idea, valmiimpi konsepti ja dynaamisempi tiimi. Ei pidä paikkansa! Mutta joskus heillä saattaa olla enemmän itseluottamusta ja kunnianhimoa. Älä siis ajattele, mitä sinulla ei ole. Ajattele, mitä sinulla on ja mitä haluat sillä kaikella tehdä.

4. Keskity

Keskity vain siihen mitä teet. Älä mieti edellisillan treffejä, loppupäivän tekemättömiä töitä tai illan futismatsia. Pidä tietokone vain apuvälineenä. Yhteistä aikaa ei kannata tuhlata ruudun tuijotteluun.

5. Ole avoin

Hartiat taakse, pää ylös. Suurin osa kommunikaatiostamme on sanatonta. Ilmeet ja eleet ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin se mitä sanot. Tuolillaan retkottava mies ei anna dynaamista vaikutelmaa, eikä kädet puuskassa jurottava nainen uskottavaa. Mikä parasta ryhti vapauttaa hengityksesi puhumiseen.

6. Kysy ja kuuntele. 

Muista, että myynti ei aina ole oman ideansa esittelyä. Kysy ja anna asiakkaan vastata rauhassa.

7. Puhu asiaa. 

Hidasta puherytmiäsi. Näin kuulijallasi on enemmän aikaa punnita sanojasi ja sisäistää viesti. Muutenkin lörpöttelyä kannattaa välttää, se viestii epävarmuudesta. Puhu siis mieluummin vähän mutta asiaa kuin paljon ja puuta heinää.

8. Ole innostunut. 

Usko tai älä, mutta myös innostumista voi harjoitella. Pakota itsesi hymyilemään huononakin päivänä, sillä hymyn huijaaminen saa myös tunteet oikeaan asentoon. Simppeli pikatreeni: sujauta kynä hampaiden väliin ja irvistä. Jatka treeniä kunnes homma sujuu ilman hampaiden kiristelyä.

9. Tee mitä lupaat. 

Äläkä lupaa sellaista mitä et pysty lunastamaan. Vain tekeminen on totta.

10. Anna muiden loistaa

Arvosta työkaveriasi, sillä tiimisi on juuri niin heikko tai vahva kuin keskinäinen kemianne, eikä mikään ole niin noloa kuin toisiaan nokitteleva työpari. Ellette tunne toisianne, harjoitelkaa. Huomioi myös ne, jotka eivät sano mitään. Hiljaisuus ei tarkoita, etteikö sanottavaa olisi.

Bonuskäsky

Anna mennä. Nauti siitä, että saat tehdä mielenkiintoisia asioita kiinnostavien ihmisten kanssa. Ja opit varmasti myös itse matkan varrella jotakin uutta.

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kohti inklusiivista viestintää

Viestintä on merkittävä työkalu, jonka avulla voimme aikaansaada muutosta. Alan ammattilaisilla on ainutlaatuinen mahdollisuus ottaa kantaa ja vaikuttaa yhteiskunnan epäkohtiin. On tärkeää tiedostaen miettiä, mihin viestinnän muutosvoima ja potentiaali tulisi

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Viestintää, jolla on vaikutusta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!