Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Vastuullisuusviestintää Saaristomeren hyväksi: Ahjo ja Varsinais-Suomen ELY-keskus yhdistävät voimansa Saaristomeri-ohjelman viestinnässä

Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viestintätoimisto Ahjo Communicationsin kumppanikseen toteuttamaan Saaristomeri-ohjelman viestintäkampanjaa vuonna 2025. Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta Saaristomeren hyväksi tehdyistä toimenpiteistä ja edistää sen tilan parantamista sekä kannustaa eri toimijoita mukaan vesiensuojelutyöhön.

 

Petteri Orpon hallitusohjelman Saaristomeri-ohjelma keskittyy kehittämään ja edistämään toimia, joilla parannetaan maaperän kasvukuntoa ja ravinteiden pidätyskykyä, ravinteiden kiertoa ja vesiensuojelun tehostamista. Tavoitteena on, että esimerkiksi ravinteet ja maa-aines eivät päädy valunnan mukana vesistöihin, vaan ne pysyvät pellossa kasvien käytössä ja samalla parannetaan Saaristomeren tilaa.

 

Viestintäkampanja tuo esiin maataloustuottajien jo tekemän työn ja sen vaikutukset Saaristomeren tulevaisuuteen sekä keinoja, joilla saaristomeren tilaa voidaan parantaa. Maataloustuottajilla on keskeinen rooli Saaristomeren tilan parantamisessa, sillä vaikuttavimmat toimet Saaristomeren tilan parantamiseksi tehdään pelloilla. Maataloustuottajien tekemien päätösten lisäksi rahoitusinstrumenttien kehityksellä, uusien menetelmien pilotoinnilla ja tutkimustiedon käyttöönotolla on merkittävä rooli Saaristomeren tilan parantamisessa. Asianmukainen tiedonsaanti käynnissä olevasta toiminnasta onkin erityisen tärkeää. Tämän vuoksi päätöksentekijät, viranomaiset ja esimerkiksi ruokaketju sidosryhmineen ovat ratkaisevassa roolissa maataloustuottajien ohella.

 

Viestintä on erittäin merkittävässä roolissa Saaristomeri-ohjelman toteutuksessa. On hienoa päästä tekemään yhteistyötä Saaristomeren tilan edistämiseksi ja tuomaan samalla esiin sekä viljelijöiden että muiden sidosryhmien tekemää arvokasta työtä. Ahjon vahva kokemus viestinnästä ja monikanavaisista sisällöistä tukee kampanjan tavoitteita erinomaisesti”, toteaa ELY-keskuksen Saaristomeri-ohjelman ohjelmapäällikkö Essi Hillgren.

 

Kampanjan tavoitteena on myös luoda aiheen ympärille positiivista keskustelua sekä kannustaa yhteisiin toimiin.

 

”Haluamme kertoa hankkeessa, että vastuullisuusviestintä on positiivista ja ratkaisukeskeistä. Pidän erityisen tärkeänä, että Saaristomeren tilanteesta viestitään selkeästi, mutta myös innostavasti. Haluamme tuoda esiin konkreettisia tekoja ja ratkaisukeskeistä näkökulmaa, jotta mahdollisimman moni kokee voivansa osallistua muutokseen”, sanoo Ahjo Communicationsin toimitusjohtaja Sari-Liia Tonttila.

 

Saaristomeri-ohjelmaa toteutetaan koko Saaristomeren valuma-alueella, ja sen pilottialueina toimivat Aurajoki, Paimionjoki ja Kemiönsaari. Kampanjan etenemistä voi seurata ELY-keskuksen verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.