Töitämme
Teemme Helsingistä käsin kansainvälisesti palkittua viestintää yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.
Ryhmä nuoria ulkona nauramassa.

Protuleirit — Lisää leiripaikkoja tehokkaalla digitaalisella varainkeruukampanjalla

Ahjo tukee Pro Bonona yhteiskunnallisesti merkittäviä hankkeita. Yksi niistä on Protuleirit. Uskontokuntiin kuulumattomille nuorille suunnatut protuleirit ovat suositumpia kuin koskaan, ja joka kesä satoja nuoria jää ilman protuleiripaikkaa. Toteutimme Prometheusleirin-tuki ry:lle varainkeruukampanjan, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa protuleiri jokaiselle nuorelle.


Lahjoitusten kerääminen on ollut osa protun toimintaa jo vuosia, mutta varainhankintaa ei ole toteutettu strategisesti. Valjastimme nuorten tarinat osaksi monikanavaista varainkeruuta, ja hyödynsimme interaktiivisia sosiaalisen median elementtejä vaikuttavan ja tehokkaan kampanjan luomiseen.

 

Haaste

 

Protu eli Prometheus-leirin tuki ry on valtakunnallinen nuorisojärjestö, jonka päätavoite on turvata uskontokuntiin kuulumattomien nuorten mahdollisuus aikuistumisleireille. Protuleirien suosio on ollut huimassa kasvussa, eikä leiripaikkoja riitä enää jokaiselle halukkaalle. Suurin pullonkaula leirien järjestämiselle on koulutettujen leirinvetäjien puute.

Mahdollisten hallitusten leikkausten vaikuttaessa protun rahoitukseen negatiivisesti oli lahjoitusten saaminen entistä tärkeämpää.

 

Ratkaisu

 

Varainhankinnan tarve ja käyttökohde nostettiin kampanjan pääviesteiksi, ja tunniste #ProtuleiriJokaiselle syntyi. Varainkeruutavoitteeksi asetettiin 10 000 euroa. Rahasummalla protuleirit voisivat tarjota ilmaiset koulutukset kymmenelle uudelle leirinvetäjätiimille, mikä tarkoittaisi 200 uutta leiripaikkaa kesälle 2025.

Aktivoimme protun laajan yhteisön ja hyödynsimme nuorten kokemuksia osana vaikuttavaa tarinankerrontaa. Kokemukset näkyivät esimerkiksi somevideossa, ja yhteisön jäseniä kehotettiin kertomaan omia kokemuksiaan leirien merkityksellisyydestä myös Instagramissa jaettavassa tarinapohjassa. Kokemukset perustelivat varainkeruun tarpeen konkreettisesti.

Kampanja oli esillä myös Maailma kylässä -festivaaleilla, leiriläisten vanhemmille lähetetyssä uutiskirjeessä ja leirien palautekyselyssä.

 

Tulokset

 

Keräsimme kolmen kuukauden aikana 14 441 euroa protuleireille rikkoen ylivoimaisesti sekä oman tavoitteemme että protuleirien aikaisemmat varainkeruuennätykset. Kampanjajulkaisumme menestyivät protun somekanavissa keskimääräistä paremmin, ja lahjoitusten määrä korreloi suoraan kampanjapostauksiemme julkaisuaikojen kanssa.

 

Protuleireille tehty digivarainhankintakampanja ylitti kirkkaasti asetetut tavoitteet, ja olemme 100 % tyytyväisiä Ahjon tekemiseen. Suuret kiitokset etupainotteisesta suunnittelusta, rautaisesta digiosaamisesta ja erinomaisesta projektinhallinnasta. Meihin teki erityisen vaikutuksen se, miten sujuvasti Ahjon asiantuntijat omaksuivat organisaatiomme äänensävyn ja kehittivät sen pohjalta kohderyhmäämme puhuttelevaa viestintää. Kampanja vahvisti myös omaa osaamistamme, ja uskomme yhteistyön tuottavan meille hyötyjä pitkälle eteenpäin.

– Simo Porola, Protun viestintä- ja varainhankintakoordinaattori