Töitämme
Teemme Helsingistä käsin kansainvälisesti palkittua viestintää yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Monikanavainen medianäkyvyys – mediaosumia televisiosta radioon, onlineen ja printtiin

Ahjo oli mukana jo toistamiseen tekemässä MLL:n Uudenmaan piirin hyväntekeväisyysmuotinäytökselle viestintää pro bono -periaatteella. Muotia ja tähtiä on MLL:n Uudenmaan piirin perinteinen hyväntekeväisyysmuotinäytös, jonka tarkoituksena on kerätä varoja Uudenmaan piirin ennaltaehkäisevälle lapsiperhetyölle ja perhekummitoiminnalle. 

 

Perhekummit tekevät arvokasta työtä tarjoten apua ja tukea perheille monissa arkipäivän tilanteissa. Joskus he ovat läsnä tarjoamassa seuraa ja keskustelua, toisinaan toimien ulkoilukavereina tai tarjoten apua käytännön askareissa. Hyväntekeväisyysmuotinäytös on yhdistykselle tärkeä varainkeruun muoto varsinkin, kun sote-uudistuksen jälkeen myös kolmannen sektorin toimijoiden rahoitus on epävarmalla pohjalla. 

 

Haaste 

Muotinäytöksestä on kirjoitettu mediassa sen historian varrella runsaasti, mutta juttujen näkökulmat ovat painottuneet muotinäytöksessä malleina toimivien julkkisten kuulumisiin. MLL:lle tärkeät viestit perhekummitoiminnasta ja ennaltaehkäisevän lapsiperhetyön merkityksestä eivät ole nousseet esiin. Haasteena oli myös nostaa näkökulma kolmannen sektorin rahoituksen epävarmuudesta esiin viihteellisen muotinäytöksen rinnalla. 

 

Tapahtumasta on kirjoitettu pääosin tapahtuman jälkeen, eikä sillä ole ollut näkyvyyttä mediassa ennen tapahtumapäivää. Haasteena oli nostaa tapahtuman ja sille tärkeiden viestien näkyvyyttä ennen varsinaista tapahtumaa, mikä osaltaan auttaisi myös tapahtuman lipunmyynnissä.                                             

 

Ratkaisu

Pyrimme saamaan median huomion perhekummitoimintaan ja ennaltaehkäisevään lapsiperhetyöhön jo ennen tapahtumaa. Valmistelimme juttuvinkkejä, joissa korostimme tapahtuman ja perhekummitoiminnan merkitystä. Lisäksi valmistelimme tapahtuman omiin sosiaalisen median kanaviin informatiivisia postauksia tapahtumasta ja sen tarkoituksesta. Tavoitteenamme oli välittää yhteiskunnallisesti tärkeä viesti laajasti eri mediakanavien kautta, ja saada myös muotinäytöksen mallit viestimään tapahtuman tarkoituksesta. Lisäksi osallistuimme aktiivisesti tapahtumapäivän sosiaalisen median viestintään.

 

Tulokset

Saavutimme merkittävää näkyvyyttä eri medioissa – tapahtumasta ja perhekummitoiminnasta kerrottiin monipuolisesti radiossa, televisiossa ja sanomalehdissä.

 

MLL Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone pääsi kertomaan aluejärjestöstä ja perhekummitoiminnasta Iltalehden haastattelussa. Näyttelijä Dennis Nylund puolestaan jakoi kokemuksiaan ruuhkavuosista Iltalehden artikkelissa ja Radio Novan haastattelussa. MTV:n Huomenta Suomen viikonloppu vieraili myös tapahtumassa ja teki siitä reportaasin. Tapahtuman yhteiskunnallista viestiä saatiin vietyä läpi viihteellisissä medioissa kuten kaupallisella radiokanavalla, joissa ei usein kuule puhuttavan esimerkiksi hyvinvointialueiden rahoituksesta. 

 

Muotinäytöksen mallit jakoivat aktiivisesti tapahtumalle tehtyjä informatiivisia somepostauksia. Lisäksi kuvasimme mallien kanssa haastatteluja, joita mallit jakoivat myös omilla sosiaalisen median kanavillaan välittäen viestiä tapahtumasta. Vaikuttajamallien sosiaalisen median päivitysten kautta myös sosiaalisen median näkyvyys oli hurja. 

 

Asiakaskokemus
“Ahjon avulla saimme jälleen kerran upeaa näkyvyyttä ennaltaehkäisevälle lapsiperhetyölle ja lapsiperheiden tilanteelle. Vierailu Radio Novalla toi yhteiskunnallisen viestimme kuuluviin yhdellä Suomen kuunnelluimmista kaupallisista radiokanavista. Myös Huomenta Suomen vierailu toi tapahtumalle fantastista näkyvyyttä, ja Iltalehden juttu lapsiperheiden tilanteesta sai vakavan sanomamme myös satojen tuhansien silmäparien eteen. Myös sosiaalisen median tavoittavuusluvut olivat hurjia.”

– MLL:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone.