Töitämme
Teemme Helsingistä käsin kansainvälisesti palkittua viestintää yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Koneen Säätiö – kriisiviestintään on sitoutettu kaikki

Koneen Säätiön tavoitteena on luoda edellytyksiä vapaalle ja moniääniselle tieteelle ja taiteelle. Kohteet ovat ennenkin herättäneet keskustelua. Metsän puolella -aloite herätti erityisen voimakkaita tunteita laidasta laitaan, koska rahoitusta voidaan myötään tutkimuksen ja taiteen lisäksi myös aktivismiin. Ahjo räätälöi säätiölle kriisiviestinnän kehittämiskokonaisuuden. Se sisälsi ohjeen päivityksen, johdon kriisiviestintätyöpajan sekä kriisiviestinnän simulaation, johon osallistui koko henkilökunta.

 

Haaste

 

Koneen Säätiö on kehittänyt kriisiviestintäänsä monivuotisella yhteistyöllä Ahjon kanssa. Tällä kertaa kriisiviestinnän kehittämiskokonaisuuden ytimenä oli varautua informaatiovaikuttamiseen ja maalittamiseen sekä kehittää valmiuksia toimia nopeasti etenevässsä tilanteessa. Paransimme toimintavalmiutta, kehitimme kykyä rakentaa perusviestit, toimme rutiinia ohjeiden mukaiseen kriisitilanteessa toimimiseen sekä veimme ohjeita käytännön harjoituksella ”lihasmuistiin” saakka.

 

Ratkaisu

 

Ahjo suunnitteli ja toteutti Koneen Säätiölle kattavan kriisiviestintäsuunnitelman ja valmennuspaketin. Projekti aloitettiin johtoryhmän työpajalla, jossa käytiin läpi lähtötilanne, määriteltiin tavoitteet ja analysoitiin syksyn 2023 julkisuuskriisi. Työpajan pohjalta Ahjo aloitti kriisiviestintäohjeiden päivittämisen ja valmisteli todentuntuisen kriisisimulaation. Simulaatio järjestettiin kuukausi työpajan jälkeen, ja siinä testattiin Koneen Säätiön henkilökunnan valmiutta kohdata kriisitilanteet. Palautteen perusteella Ahjo viimeisteli kriisiviestintäohjeet varmistaen, että niissä on otettu huomioon kaikki uudet opitut näkökohdat.

 

Tulokset

 

Johtoryhmän työpajassa päästiin keskustelemaan pitkän kaavan mukaan maineenhallinnasta ja kriisivalmiudesta. Keskustelulle oli tarvetta ja työpaja sai johtoryhmältä paljon kiitosta. Kriisisimulaatio oli onnistunut ja opettavainen. Säätiön kriisiviestintäohjeen päivitys nähtiin tarpeelliseksi. Tämän myötä säätiön valmius vastata kriisitilanteisiin parani ja sisäinen luottamus vahvistui.

 

Koneen Säätiön kriisiviestinnän kokonaisuus pääsi lokakuussa 2024 Finnish Comms Awards -kilpailussa finalistiksi, mikä kertoo yhteistyön onnistumisesta ja vaikuttavuudesta!

 

Asiakaskokemus

 

Palaute kriisiviestinnän kehittämiskokonaisuudesta:

 

”Projekti sujui joustavasti ja asiantuntevasti, ja yhteistyö oli sujuvaa. Ahjo perehtyi perusteellisesti tarpeisiimme. Kriisisimulaatio ja johdon työpaja paransivat huomattavasti valmiuksiamme kohdata kriisitilanteita. Nyt osaamme arvioida kriittisesti omaa toimintaamme Ahjon kriisiviestinnän menetelmien avulla. Viestimme myös säätiön arvoista entistä rohkeammin. Olen oikein tyytyväinen yhteistyöhön.”

– Lauri Alaviitala, viestintäjohtaja

 

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!