Töitämme
Teemme Helsingistä käsin kansainvälisesti palkittua viestintää yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Hansel Oy: kulttuurin muutoksen edistämistä valmennussarjojen kautta

Hansel Oy on voittoa tavoittelematon yhteishankintayhtiö, jonka tehtävänä on palvella julkishallintoa hankinta-asioissa. Ahjo toimii Hanselin valmennuskumppanina neljän vuoden sopimuksella 2022–2026. Ahjon valmennukset tukevat Hanselin kulttuurin muutosta vahvistaen koko yhtiön henkilöstön viestinnällisiä valmiuksia esim. johtamisessa, esihenkilötyössä, strategian viestinnässä ja asiantuntijatyössä.

 

Valmennukset aloitettiin syksyllä 2022 koko henkilöstön esiintymisvalmennuksista ja esihenkilöiden johtamisvalmennuksista. Valmennukset järjestettiin sarjana niin, että koko henkilöstö pääsee osallistumaan joustavasti ja tiimit sekoittuvat valmennuksissa.

 

 

Esiintymisvalmennussarja 130 hanselilaiselle

 

Hanselin asiantuntijoiden työhön kuuluu paljon niin sisäisiä kuin ulkoisiakin esiintymistilanteita. Hanselilla haluttiin erityisesti vahvistaa henkilöstön esiintymis- ja vuorovaikutusvalmiuksia ja antaa työkaluja vaikuttavaan viestintään.

 

“Ymmärrettävä asiantuntijaviestintä on tällä hetkellä paljon esillä. Meillä on hyvin erityinen toimiala, jonka sanoittaminen asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme ei ole helppoa. Tämän vuoksi pidämme jokaisen hanselilaisen viestintävalmiuksien kehittämistä erittäin tärkeänä”, sanoo Johanna Kaalikoski, viestintäpäällikkö.

 

Ahjo rakensi Hanselille esiintymistaitoja tukevan kokonaisuuden. Valmennukset toteutettiin yhden päivän mittaisina ja enintään 10 hengen ryhmissä. Lähes koko Hanselin henkilöstö (noin 130 henkilöä) osallistui valmennuksiin. Esiintymisvalmennusten lisäksi hanselilaisille toteutettiin esitysmateriaalivalmennukset erillisinä puolen päivän koulutuksina.

 

Tulokset olivat huikeat. Osallistujat arvioivat oman oppimisen kehittyneen erittäin vahvasti. Valmennuksiin osallistujista jopa 90 prosenttia oli sitä mieltä, että heidän viestinnällinen osaaminen lisääntyi valmennuksen myötä. Valmennus koettiin hyödylliseksi ja valtaosa osallistujista suosittelisi valmennuksia myös muille. NPS eli suosittelu oli 82. Avoimien palautteiden yleissävy oli myös hyvin positiivinen:

 

”Kiinnostava ja herättelevä kokonaisuus. Vaikka koko päivä on lähtökohtaisesti aika raskas, tämä ei tuntunut siltä.”

 

“Paras missä olen 15 vuodessa täällä osallistunut!”

 

“Kiitoksia hyvästä ja ammattitaitoisesti läpiviedystä koulutuspäivästä. Päivän läpiviennin rytmitys ja ajankäyttö onnistui kiitettävästi. Toivottavasti työnantaja hankkii vastaavia palveluita yritykseltänne myös jatkossa.”

 

“Erittäin valovoimainen ja hyvä kouluttaja! Kouluttaja piti mielenkiinnon tehokkaasti yllä koko päivän, eikä ajatus päässyt harhailemaan muihin asioihin. Päivä oli rytmitetty hyvin ja osallistujat osallistettiin koulutukseen tehokkaasti.”

 

 

Strategia- ja työyhteisöviestinnän valmennukset johdolle ja esihenkilöille

 

Hanselin toimintaympäristön muutos vaatii uudenlaista johtamista ja yhteisen tahtotilan muodostamista. Ahjo järjesti kaksi erillistä valmennusta esihenkilöille ja johdolle.

 

Esihenkilöiden kahden päivän työyhteisövalmennus koostui alustuksista, hyvistä käytännöistä muilta toimialoilta, keskusteluista, ryhmätöistä ja välitehtävistä.

 

Johtoryhmän puolen päivän pituinen valmennus kokosi johdon työstämään strategian viestintää yhdessä. Valmennuksessa keskityttiin kohdeyleisöön, viestien merkityksellisyyteen ja strategiaviestinnän sanoittamiseen yhteisesti.

 

 

Johdon ja esihenkilöiden kulttuuripäivä

 

Esihenkilöiden työyhteisövalmennuksista nousi toive yhteisestä kulttuuria käsittelevästä päivästä johdon kanssa. Hansel halusi tarjota esihenkilöille ja johdolle yhteisen foorumin, jossa he voisivat keskustella ja jakaa ajatuksiaan Hanselin suunnasta ja arvopohjaisesta johtamisesta.

 

Ahjo rakensi Hanselille yhden päivän mittaisen johdon ja esihenkilöiden kulttuuripäivän, jonka tarkoituksena oli ennen kaikkea avoin dialogi ja arvopohjaisen johtamisen ymmärryksen jakaminen. Päivä sisälsi pohdintoja niin johtamisesta, muutoksesta, hybridityöstä kuin viestintätilanteiden sävyistäkin. Yhteenvetona kiteytyi näkemys tahtotilasta ja kulttuurimatkasta.

 

 

Kaikki edellä mainittu on toteutettu ensimmäisen yhteistyövuotemme aikana. Pitkäaikainen, sitoutunut yhteistyö vie asioita aidosti eteenpäin ja on sekä asiakkaan että valmennuskumppanin kannalta antoisaa. Ahjo jatkaa ilolla hanselilaisten viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen tukemista seuraavien vuosienkin ajan.