Vaikuttavan toiminnan tueksi tarvitaan viestintää. Hankeviestintää tehdään, jotta saadaan imua ja hyväksyntää tulevalle muutokselle. Pitkän linjan hankeviestijä Erja Lohikoski ja Ahjon hankeviestintäasiakkuuksista vastaava Sari-Liia Tonttila kertovat, mistä hyvä hankeviestintä muodostuu. Katso webinaarin tallenne alta.
Asiantuntijat
Sari-Liia vastaa Ahjolla hankeviestinnän asiakkuuksista ja johtaa Väyläviraston eri hankkeiden viestintää. Hankkeisiin voi liittyä vastarintaa, mutta varautumisen mestari Sari-Liia osaa viestiä tulevista hankkeista niin, että ihmiset ehtivät valmistautua henkisesti muutokseen. Tilanteen päällä on pysyttävä: tietoa täytyy jakaa jo ennen kuin kukaan ehtii edes kysyä.
Erja on pitkän linjan viestijä ja erityisesti kotonaan projektien ja hankkeiden tekijänä. Oli kyse sitten liiketoimintastrategian suunnittelusta ja viemisestä arkeen tai hallitusohjelmahankkeen viestinnästä, sama projekti-ihmisen ote pitää. Kokemus on osoittanut, että jokaisen tuloksia aikaan saaneen hankkeen takana on suunnitelmallinen ja kaikki sidosryhmät osallisina pitävä viestintä – hankkeen jälkeistä viestintää unohtamatta. Erjan motto ”pää pilvissä, katse horisontissa, jalat maassa ja kädet savessa” kiteyttää hankeviestijän tärkeimmät ohjenuorat. Tällä hetkellä Erja tekee viestintää Yrityksen digitalous -hankkeessa Patentti- ja rekisterihallituksessa.