Töitämme
Teemme Helsingistä käsin kansainvälisesti palkittua viestintää yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.
Pikku-Finlandia ulkoapäin

Uusi palvomiskohde toisen rinnalle: Pikku-Finlandian lanseeraus auttoi Finlandia-talon liiketoiminnan selkeään kasvuun

Helsingin parhaalla paikalla Töölönlahdella maaliskuussa 2022 toimintansa aloittanut Pikku-Finlandia jatkaa Finlandia-talon hienoa tarinaa suomalaisesta designista, elämyksellisistä tapahtumista ja suomalaisesta ruuasta. Tapahtumakeskus on kerännyt useita tunnustuksia viestinnästään mukaan lukien SABRE Awards -finalistiehdokkuus ja Finnish Comms Awards -palkinto. Liiketoiminnallinen menestys on seurannut onnistunutta viestintää. 


Haaste

Pitkäjänteinen ja sinnikäs viestintä haluttiin tehdä strategisesti ja huolella. Haasteena oli pitää johdonmukaisesti kiinni viesteistä, jotka rakentavat suomalaisen designin, vastuullisuuden, lähiruuan ja elämyksellisyyden tarinaa Alvar Aallon arkkitehtuurin rinnalla. Oli tärkeää välittää viesti kaupunkilaisille Helsingissä ja matkailijoille muualla Suomessa ja kansainvälisesti. Pikku-Finlandia on avoin kohtaamispaikka, jonne kaikki ovat tervetulleita. Finlandia-talon perusparannuksen viesti oli “Avoinna kaikille – avoinna kaikelle”. 


Ratkaisu

Yhdessä tekemisen voima on moninkertainen. Heti lanseerauksesta lähtien Finlandia-talo rakensi osaajapoolin maailmanluokan kärkiosaajista viestinnän, sosiaalisen median ja kansainvälisen markkinoinnin saralla. Ratkaisuna oli rakentaa pitkäjänteinen viestinnän jatkumo, jossa jokaisessa vaiheessa ilmennetään Finlandia-talon omaa tarinaa, identiteettiä ja toimintafilosofiaa. 


Ensimmäinen askel oli Pikku-Finlandian lanseeraustapahtuma, jossa viesti näkyi kaikessa. Tapahtuma oli elämyksellinen ja tarjolla oli Mika Jokelan suunnittelemaa täydellistä ja yllättävää suomalaista lähiruokaa Pikku-Finlandian omasta taiturimaisesta keittiöstä. 


Tavoitteena oli lisätä median tietoisuutta sekä somenäkyvyyttä uudesta tapahtumakeskuksesta ja sen mahdollisuuksista monipuolisten tapahtumien järjestämiselle. Pikku-Finlandian lanseerauksella haluttiin saada myös tavallisen kansan tietoisuuteen uusi kohtaamispaikka, jossa Töölönlahdelta voi astella suoraan Finlandia Cafe&Wine -viinikahvilaan.


Tulokset

Jatkuva, sinnikäs viestintä tuotti tulosta. Pikku-Finlandian alkuperäinen 12 kuukauden liikevaihtotavoite ylitettiin jo yhdeksässä kuukaudessa. Pikku-Finlandiassa on järjestetty noin 400 kotimaista ja kansainvälistä tapahtumaa. Kahvilan täyttöaste ylittyi kolminkertaisesti tavoitteesta. Kansainvälinen ja kotimainen mediahuomio on ylittänyt kaikki odotukset. Meltwaterin tilastojen mukaan Finlandia-talon ansaitun median tavoittavuus ylitti 150 miljoonaa. Finnish Comms Awardseissa tuli voitto ja SABRE Awardseissa finaalipaikka. 


Finlandia-talon perusparannuksen eri vaiheiden uutisointi otti ilmatilan haltuun. Viestit menivät läpi. Experience Finlandia -konsepti, minihotelli, Finlandia Lounge ja monet muut uudet ja jännittävät palvelut näkyivät Suomen suurimmissa medioissa: Helsingin Sanomissa, MTV:n Kymmenen uutisissa, YLE Uutisissa Uudellamaalla, Hufvudstadsbladetissa ja monessa muussa mediassa. Viestintä ei olisi voinut paremmin onnistua. 


Asiakaskokemus

“Liiketoiminnan tavoitteet paukkuivat ja ylittyivät. Huikea menestys. Olen erinomaisen tyytyväinen viestintäsatsauksiin. Tulokset eivät voisi olla paremmat. Olemme tuoneet tapahtuma-alan jälleen nousuun”, toimitusjohtaja Johanna Tolonen, Finlandia-talo.


“Ahjon, Helsinki Partnersin, mainostoimisto REDin ja PING Helsingin työ Töölönlahden uuden tapahtumakeskuksen lanseerauksen eteen oli intensiivistä. Nopealla aikataululla ja tiiviillä yhteistyöllä saimme ihmeitä yhdessä aikaan. Hyvät kumppanimme työskentelivät palolla ja intohimolla. Yhteistyössämme parasta oli jatkuva sparraus ja suora palaute, joka kiritti meidät kaikki supersuorituksiin. Kiitos Ahjolle, Helsinki Partnersille, REDille ja PING Helsingille”, markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Sauramaa, Finlandia-talo.