Finnish Comms Awards (FCA) on Marketing Finlandin järjestämä viestintäkilpailu, jossa palkitaan vuosittain Suomen parhaita viestintätöitä. Tänä vuonna Ahjo voitti kilpailun yhteistyökumppaneiden PING Helsingin ja Helsinki Partnersin kanssa palvelu- ja tuoteviestinnän (B2C) kategoriassa Pikku-Finlandian asiakkuudella. Voittajatyön lisäksi Ahjon viisi muuta kilpailutyötä pääsivät finaaliin asti.
Yhtä Helsingin maamerkeistä eli Finlandia-taloa uudistetaan, jonka vuoksi tila on suljettuna yleisöltä 2,5 vuoden ajan. Perusparannuksen ajaksi lanseerattiin uusi Pikku-Finlandia -tapahtumakeskus. Lanseerauksen suunnittelu alkoi vain kuukautta ennen avajaispäivää, jonka lisäksi vallitseva pandemia ravisteli koko alaa. Haasteena oli rakentaa toimiva, kustannustehokas ja haluttua kohderyhmää puhutteleva somepresenssi ja mittava mediajulkisuus niin Suomessa kuin kansainvälisellä tasolla pienillä resursseilla lyhyessä ajassa.
Halusimme Ahjolla rakentaa uutta tulevaisuutta matkailulle, lähiruualle, suomalaiselle designille, arkkitehtuurille ja taiteelle. Pikku-Finlandia on menestystarina, joka nosti Suomen takaisin maailman kartalle. Tapahtumakeskus nautti laajaa ja ylistävää mediahuomiota eri kanavissa maailmanlaajuisesti, ja samalla taottiin rautaista tulosta. Pikku-Finlandia herätti keskustelua ja ihastusta myös sosiaalisen median puolella, ja saavutti mittavan somesuosion vaikuttajien avulla.
Tuomariston kommentit kilpailutyöstä:
“Upea kampanja, joka auttoi Finlandia-taloa kääntämään sekä pandemian että päärakennuksen remontin voitokseen. Kampanja on loistava esimerkki siitä, miten liiketoimintatavoitteiden toteuttaminen onnistuu, kun toimenpiteet liiketoiminnassa ja viestintäkampanjassa yhdistyvät ehyeksi kokonaisuudeksi. Tässä viestintä ei jäänyt irralliseksi ja päälle liimatuksi, vaan oli mukana koko uuden liiketoimintakonseptin suunnittelussa ja toteuttamisessa, minkä ansiosta tulokset puhuvat puolestaan. Tällaista Suomi kaipaa!”