Vuoden Ajatusjohtajana 2019 palkittiin LähiTapiola, joka erottautui rohkealla ja arvopohjaisella teolla.

Ahjon ajatusjohtajuusillassa 23.1.2020 Vuoden Ajatusjohtajana palkittiin LähiTapiola. Palkinnon vastaanottivat LähiTapiola Rahoitus Oy:n varatoimitusjohtaja Hannu Heliö ja LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö Jari Viljemaa

Palkinnon kriteerinä oli erityisesti erottautuminen rohkealla ja arvopohjaisella teolla. Lisäksi huomioitiin kokonaisvaltainen viestintä sekä avoimeen keskusteluun osallistuminen.

Valintaa perusteltiin seuraavasti: LähiTapiola on osallistunut julkiseen keskusteluun erityisesti arvojohtajuutta korostaen. Lähitapiola Rahoituksen ilmoitusta kompensoida kaikkien rahoittamiensa ja yhtiöryhmän vakuutuksilla vakuutettujen autojen päästöt ilman lisämaksua on median toimesta tituleerattu muun muassa vuoden ilmastoteoksi. Avoimella ja raikkaalla otteella toteutetulla viestinnällä LähiTapiola viitoittaa suuntaa myös muille yrityksille ja organisaatioille siitä, kuinka moderni, tulevaisuudenkestävä yritys osallistuu keskusteluun ja puhuu yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista ihmisläheisellä otteella.

”Meidän DNA:han kuuluu start-up tyyppinen ideointi. Tiedämme, että 70 prosenttia suomalaisista on huolissaan ilmastomuutoksesta, mutta 60 prosenttia autonomistajista ei voi vaihtaa autoa kustannussyistä. Tosiasia on se, että suomalaiset ajavat vanhoilla autoilla, keskiarvoauton hinta on 3600 euroa. Ei siitä vaihdeta lennossa kallisiin sähköautoihin. Me halusimme auttaa suomalaisia vaihtamaan autoja ja samalla ratkaista isoja haasteita. Kompensoimme etukäteen YK:n hiilidioksidikompensaatio-ohjelmaan 100 000 tonnia CO2-päästöjä vuodelle 2020, joka vastaa noin 50 000 auton päästöjä. Pitää uskoa visioon ja ryhtyä vaan tekemään. Meidän tehtävä on turvata tulevaisuutta”, sanoo varatoimitusjohtaja Hannu Heliö.

”LähiTapiolan toiminta on suuntaa näyttävä. Organisaatioiden rooli yhteiskunnallisen muutoksen haastajina kasvaa yhä vahvemmin. Arvopohjaisuus ja verkostot liikkuvat vanhentuneiden raja-aitojen yli, mutta yrityskulttuuri on kaiken avain”, Ahjon toimitusjohtaja Heini Hirvonen toteaa.