Tässä kokeneen kriisiviestijän Sari-Liia Tonttilan vinkit siihen, miten koronan aikaisessa viestinnässä olisi hyvä toimia.

1. Muista väsymätön viestintä ja vuorovaikutus. Kerro vain sellaista tietoa, mikä pitää varmasti paikkansa. Älä spekuloi ja tulkitse.
2. Varmista turvallisuus työpaikalla ja anna mahdollisuus etätyöskentelyyn. Kerro myös asiakkaillesikin työntekijöidesi etätyöstä kriisin aikana.
3. Anna viestijöillesi mahdollisuus palautua. Työskennelkää pareina. Kriisistä tulee pitkä.
4. Ole itse aktiivinen ja ohjeista. Kaikki eivät seuraa viranomaiskanavia.
5. Oikaise välittömästi väärät tiedot.
6. Katkaise huhuilta siivet.

7. Ole myötätuntoinen. Ihmisten tilanteet kotona ovat erilaiset. Osa ei voi työskennellä kotona eri syistä. Silloin pitää antaa mahdollisuus tulla turvallisesti työpaikalle.

Mikäli tarvitse apua sisäisessä viestinnässä tai kriisiviestinnässä, älä epäröi soittaa kriisiviestinnän maksuttomaan päivystysnumeroomme 045 – 899 4433. Sieltä tavoitat Sari-Liian.

 

Ahjon koko henkilöstö työskentelee etänä. Asiakaspalaverit pidämme video- tai puhelinpalavereina.