Viestintätoimisto Ahjo Communications palkitsee yhteistyössä Bonfire Agencyn kanssa yleisöäänestyksen pohjalta Vuoden 2018 Ajatusjohtajan. Palkinnon ensimmäisenä jakovuonna teemana oli arvolähettilyys.

Tunnustusta myönnettäessä kiinnitettiin erityistä huomiota henkilön arvopohjaiseen toimintaan, yhteiskunnalliseen kantaaottavuuteen sekä rohkeaan ja avoimeen viestintään. Yleisöäänestyksen perusteella selkeäksi voittajaksi valittiin Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

“Tuntuu hienolta, että oma viestinnällinen panostus noteerataan. Onhan se aina hyvä, ettei asioita tehdä vaan tekemisen vuoksi, vaan joku muukin on kokenut, että tekemisellä on ollut merkitystä,” Kaasalainen kommentoi voittoaan.

Tamron arvot – luotettava, arvostava ja aloitteellinen – näkyvät Kaasalaisen viestinnässä. Arvot ohjaavat toimintaa myös organisaation sisällä. Tamro ei halua olla pelkkä lääketukkuri ja yrityksen missiona onkin rakentaa Suomesta terveempää paikkaa elää sekä kehittää ihmisten hyvinvointia. Kun tätä olemassaolon tarkoitusta lähdetään viemään käytäntöön, tulee pohtia millaiset arvot auttavat mission onnistumisessa.

“Arvoja ei voi tuon tuosta muuttaa, vaan niiden tulee olla pitkäjänteisiä. Arvot eivät voi myöskään olla mitään keksittyjä hienoja sanoja, vaan ne toimivat arjen päätöksentekotilanteissa ohjenuorana. Jos organisaatiossa on kimurantti valintatilanne, auttavat arvot tekemään sen päätöksen, joka viime kädessä tukee mission toteutumista.”

Esimerkiksi aloitteellisuus näkyy Kaasalaisen mukaan Tamron toiminnassa usealla tasolla.

“Koko alalla se tarkoittaa, että haluamme Tamrolla muuttaa fragmentoitunutta markkinaa ja tuoda siihen uutta. Kyseessä on selkeä valintakysymys: ollaanko vain hiljaa, pysytään samana, optimoidaan omaa tehokkuutta ja katsellaan kun maailma ei muutu miksikään – vai otetaanko välillä vähän riskejä ja edistetään suomalaisten terveyttä ja yhdistetään alaa laajemmin,” Kaasalainen listaa.

“Toisaalta taas yksittäisen työntekijän arjessa aloitteellisuus näkyy siinä, että arvostamme Tamrolla suuresti, kun ihmiset tuovat näkemyksiään esiin. Meillä johtaminen ei ole sitä, että joku pomo nurkkahuoneesta sanelee miten asiat tehdään. Tiedämme, että jokaisella tamrolaisella on suunnattomasti ymmärrystä, viisautta ja erilaisia näkövinkkeleitä, jotka on tärkeää saada kuuluville.”

Ahjon toimitusjohtaja Heini Hirvosen mielestä Vuoden 2018 Ajatusjohtajaksi valikoitui todellinen arvolähettiläs.

“Kai on päivänselvä ajatusjohtaja: hän ottaa alansa asioihin rohkeasti kantaa ja kokeilee mielellään uutta, oli kyseessä kanava tai konsepti. Terveysalan regulaatiot ovat hankalia aiheita, mutta Kai käsittelee niitä faktapohjaisesti ja oman kantansa selkeästi esittäen. Omilla kasvoillaan arvopohjaisesti viestiminen on vakuuttavampaa kuin yrityksen logon alta tulevat viestit. Tamro ja Kai haluavat kehittää omaa toimialaansa ja muuttaa maailmaa, eivätkä pelkää tehdä sitä,” Hirvonen kehuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *