Haaste: Uudesta EU-rahoitusmuodosta kertominen helppotajuisesti ja houkuttelevasti Euroopan investointipankin strategisten investointien rahasto (ESIR) ja uudentyyppinen rahoitusmuoto lanseerattiin Suomessa syyskuussa 2015. Viestinnän tavoitteena oli kertoa suomalaisille…

Haaste: Uudesta EU-rahoitusmuodosta kertominen helppotajuisesti ja houkuttelevasti

Euroopan investointipankin strategisten investointien rahasto (ESIR) ja uudentyyppinen rahoitusmuoto lanseerattiin Suomessa syyskuussa 2015. Viestinnän tavoitteena oli kertoa suomalaisille yrityksille ja rahoitusorganisaatioille sekä medialle uudesta investointiohjelmasta ja sen tarjoamista rahoitusmahdollisuuksista selkeästi ja ymmärrettävästi, tehdä investointirahoituksen hakeminen mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi sekä toimia viestinnällisenä linkkinä hankkeen eri sidosryhmien välillä.

Ratkaisu: Selkeät pääviestit ja havainnolliset aineistot

Ahjo Communications (silloin nimeltään AC-Sanafor) vastasi hankkeen lanseerausviestinnästä Rahoituksen neuvontapalvelut Inspira Oy:n kumppanina. Työ toteutettiin yhteistyössä Työ- ja elinkeinoministeriön ja  Inspiran kanssa.

Laadimme erittäin nopeassa aikataulussa viestintäsuunnitelman sekä muotoilimme kaikessa viestinnässä hyödynnettävät pääviestit. Suunnittelimme ESIRin Suomessa käytettävän graafisen ilmeen sekä konseptoimme ja toteutimme lanseeraukseen liittyvät aineistot – verkkosivut, infografiikan, power point  -materiaalin ja painetun esitteen.

Lisäksi vastasimme Finlandia-talolla 6.10.2015 pidetyn uuden rahaston lanseerausseminaarin käytännön järjestelyistä. Tilaisuuden avasi pääministeri Juha Sipilä ja isäntänä toimi silloinen työ- ja elinkeinoministeri Olli Rehn.

Tulokset: Onnistunut lanseerausviestintä teki uuden rahoitusmuodon tunnetuksi sekä madalsi yritysten kynnystä hakea rahoitusta

Lanseerausseminaariin osallistui paikan päällä yli 200 ja verkon kautta 150 henkilöä. Seminaarista, ESIR.fi-verkkosivuista ja ESIRistä kertovista materiaaleista saatiin paljon positiivista palautetta. Media otti uuden rahoitusmuodon hyvin vastaan ja myös Twitter-keskustelu oli positiivista – Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainenkin twiittasi verkkosivujen olevan malliesimerkki kansallisesta toteutuksesta. Onnistunut lanseerausviestintä teki uuden rahoitusmuodon tunnetuksi Suomessa sekä madalsi yritysten kynnystä hakea rahoitusta.

Olitte meille korvaamaton apu ja toitte hyvin käyttöömme tarvitsemiamme viestinnän sisältöjä. Suorititte kaikki työt erinomaisella laadulla tiukassa aikataulussa. – Apulaisjohtaja Jon Forssell, Rahoituksen neuvontapalvelut Inspira Oy.

Yhteistyö sujui mutkattomasti ja työn laatu oli erinomaista. Tehdyt viestintäratkaisut olivat kestäviä sekä kauaskatseisia ja ovat yhä käytössämme. – Erityisasiantuntija Valtteri Vento, työ- ja elinkeinoministeriö.

 www.esir.fi