Haaste: Sydänsairauksista tietoa näkyvästi ja henkilökohtaisesti Terveydestä on paljon tietoa tarjolla, ja haasteena on luotettavan tiedon löytäminen. Sydänterveyteen liittyvät asiat otetaan usein huomioon vasta, kun…

Haaste: Sydänsairauksista tietoa näkyvästi ja henkilökohtaisesti

Terveydestä on paljon tietoa tarjolla, ja haasteena on luotettavan tiedon löytäminen. Sydänterveyteen liittyvät asiat otetaan usein huomioon vasta, kun oireet ovat havaittavissa. Tavoitteenamme oli tavata mahdollisimman paljon pääkaupunkiseudun asukkaita ja kertoa tietoa sydänsairauksista henkilökohtaisesti. Ihmisille haluttiin jättää pysyvä muistijälki, jotta he pitäisivät omasta sydämestään parempaa huolta.

Ratkaisu: Asiantuntijuuden tuominen ihmisten lähelle

Suunnittelimme ja toteutimme pop up -tapahtuman Helsingin Narinkkatorille yhteistyössä Tays Sydänsairaalan kanssa. Vastuullamme oli toukokuussa 2015 järjestetyn tapahtuman markkinointiviestinnän ja visuaalisen ilmeen suunnittelu sekä konseptointi.

Pop up -tapahtumassa vierailijoilla oli mahdollisuus keskustella sydänasiantuntijoiden, kuten leikkaussali- ja toimenpidehoitajien, sydänteho- ja vuodeosastohoitajien sekä sydänfysioterapeuttien kanssa sydäntautien ennaltaehkäisystä, sydäntauteihin liittyvistä oireista ja oikea-aikaisesta hoitoon hakeutumisesta. Lisäksi mukana oli rytmihäiriöiden hoitoon erikoistuneita sydänhoitajia, jotka kertoivat rytmihäiriöistä ja niiden eri hoitomahdollisuuksista. Sydänsairaalan pop up-tapahtumassa oli koko päivän ajan mahdollista mittauttaa myös verenpaineensa ammattilaisella.

Tulokset:

Pop up -tapahtuma tavoitti ihmisiä laajasti, ja monet keskustelivat sairaalan henkilökunnan kanssa.

– Halusimme tarjota ihmisille mahdollisuuden tulla keskustelemaan sydänterveydestä ja sydänsairauksien hoitoon liittyvistä asioista jalkautumalla sinne, missä ihmiset spontaanisti liikkuvat. Kauttaaltaan tapahtuma sai erittäin positiivista palautetta, kertoo Sydänsairaalan viestintäpäällikkö Suvi Vuojolainen.