Kuinka tavoittaa tehokkaasti moninaiset päättäjät Vaikuttajaviestintä on vaativa laji. Yhteiskunnallisissa aiheissa haaste voi olla entistä suurempi, koska aihe vaikuttaa useisiin tahoihin ja kaikkien osallistaminen keskusteluun…

Kuinka tavoittaa tehokkaasti moninaiset päättäjät

Vaikuttajaviestintä on vaativa laji. Yhteiskunnallisissa aiheissa haaste voi olla entistä suurempi, koska aihe vaikuttaa useisiin tahoihin ja kaikkien osallistaminen keskusteluun vaatii aikaa, suhteita ja koordinointikykyä.

Päättäjien, järjestöjohtajien ja yritysvaikuttajien ajasta käydään kovaa kilpailua. Päättäjät on tavoitettava ja tuotava keskusteluun silloin, kun he ovat vastaanottavaisimmillaan.

Poliitikot, yritykset, järjestöt – keskustelun avaaminen yhdessä

SuomiAreena on yhteiskunnallisten keskustelujen intensiivinen kasvokkaisfoorumi – ja loistava tilaisuus tuoda eri alojen isot nimet saman pöydän ääreen käymään dialogia koko Suomelle tärkeistä ilmiöistä.

Kesän 2018 SuomiAreena kokosi Poriin 67 000 vierasta. Ahjo oli mukana tapahtumassa ja rakentamassa useita tilaisuuksia keskustelulle. Ahjo järjesti Porin Suomalaisella Klubilla pyöreän pöydän tapaamisen, jonka tavoitteena oli aloittaa keskustelu uudesta laista. Pöydän ääreen istuutui muun muassa kaksi ministeriä, kansanedustajia avustajineen, europarlamentaarikko sekä asiantuntijoita yrityksistä ja kansalaisjärjestöistä.

Ahjo järjesti myös BEPOP-lavalla torstaina 19.7. käydyn Yritysvastuuetkot-keskustelutilaisuuden, jonka teemana oli yritysvastuun tulevaisuus Suomessa. Yritysvastuuetkoille osallistuivat poliitikot Heidi HautalaSanna Marin ja Juhana Vartiainen, yrityksistä Finlaysonin Jukka Kurttila, Coca-Colan Théa Natri ja S-ryhmän Lea Rankinen, sekä järjestöistä Ammattiliitto Pron Jorma Malinen ja Finnwatchin Sonja Vartiala. Ahjon partneri ja vanhempi neuvonantaja Sari-Liia Tonttila toi keskusteluun viestinnällistä näkökulmaa.

Pienellä panostuksella luotiin laadukkaat keskusteluyhteydet

SuomiAreenassa 2018 saatiin aikaan vilkasta keskustelua, jossa onnistuttiin samalla tuomaan yhteen eri sektorien avainvaikuttajia: poliitikoita, yritysjohtoa sekä järjestöasiantuntijoita. Päättäjien kesken syntyi hedelmällistä keskustelua, jonka lisäksi SuomiAreenan yleisö pääsi kuulemaan vaikuttajien näkemyksiä ja keskustelunavauksia suomalaisesta yritysvastuusta ja siitä, mihin suuntaan sitä tulisi kehittää.

”Yhteistyö onnistui mielestäni todella hyvin. En usko, että idea olisi syntynyt ja jalostunut ilman yhteistyötä ja kumppanien tuntemista. Poliitikoille päin näyttäytyi hyvältä, että meillä oli yritysten ja kansalaisjärjestöjen yhteinen kombo ajamassa yhteistä tavoitetta”, kuvaili Suomen UNICEFin yritysvastuuasiantuntija Irene Leino. ”Mielestäni tavoitteet saavutettiin erinomaisesti, melkein jopa ylitettiin. Tuotto-panos suhde oli todella hyvä, sillä tavoitteet saavutettiin suhteellisen vähäisellä työmäärällä.”

Leino kiitteli myös Yritysvastuuetkoja onnistuneina niin sisällön kuin tilaisuuden kulun puolesta. ”Puhujat olivat kiinnostavia ja heillä oli hyvää sanottavaa. Keskustelu soljui mukavan leppoisasti ja ketterästi eteenpäin. Alun perin yhtenä pelkona oli, että puhujia olisi liikaa ja siksi lavalla olisi vähän ’levotonta’. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan tilaisuus sujui hyvin.”

Coca-Cola Suomen viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden päällikkö Théa Natri kiitteli Suomalaisella Klubilla pidetyn keskustelutilaisuuden antia. ”Keskustelu oli erittäin aktiivista ja monipuolista! Yleisö selvästi ymmärsi, millaisista haasteista on kyse, kun puhutaan yritysten ihmisoikeusvastuusta. Aiheeseen suhtauduttiin hyvin suurella mielenkiinnolla ja se otettiin positiivisesti vastaan.”

”Haluamme olla mukana vaikuttamassa siihen, miten yritysvastuu kehittyy Suomessa. Coca-Cola on kansainvälisesti ollut edelläkävijä monella yritysvastuun alueella. Meillä on paljon annettavaa, mutta myös opittavaa muilta toimijoilta. Vuorovaikutus ja keskustelu ovat erittäin tärkeitä, jotta yritystoiminta kehittyy juuri oikeaan suuntaan tässä hyvinkin monimutkaisessa maailmassa”, Natri korostaa.

”Coca-Colalla on paljon kerrottavaa. Olemme sekä kansainvälisellä että Suomen tasolla merkittävä yritys, joka toimii aktiivisesti monilla yritysvastuun alueilla. Ahjo avaa meille niitä ovia ja tarjoaa meille niitä mahdollisuuksia, joissa voimme kertoa toimenpiteistämme, joita kullakin osa-alueella teemme.”

Kuva: SuomiAreena.