Haasteena isojen ihmisjoukkojen tavoittaminen – Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity väylä. Sen perusparannus Hämeenlinnanväylän ja Espoon rajan välillä oli välttämätön, mutta työnaikaisten rasitusten tiedettiin…

Haasteena isojen ihmisjoukkojen tavoittaminen – Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity väylä. Sen perusparannus Hämeenlinnanväylän ja Espoon rajan välillä oli välttämätön, mutta työnaikaisten rasitusten tiedettiin koskettavan todella isoja ihmisjoukkoja. Työt alkoivat maaliskuussa 2016 ja valmistuivat seuraavan vuoden lokakuussa. Alueelle tehtiin muun muassa lisäkaistat liikenteen sujuvuuden lisäämiseksi ja siltoja uusittiin sekä korjattiin. Myös meluesteet rakennettiin tehokkaammiksi.  

Sosiaalinen media vahvasti mediaviestinnän rinnalle – Ahjo toimi perusparannushankkeen viestinnän strategisena suunnittelijana ja toteuttajana. Pääviestiksi valittiin: “Työt ruuhkauttavat Kehä I:n puoleksitoista vuodeksi”. Kulkijoita kehotettiin vaihtamaan automatka bussiin, junaan tai kimppakyytiin ja liikkumaan ruuhka-aikojen ulkopuolella. Kattavan media- ja verkkoviestinnän ohessa toteutettiin suoraviestintää asukkaille. Lisäksi yhteistyötä tehtiin kauppakeskus Kaaren ja Ristikon kanssa sekä suomalais-venäläisen koulun kanssa. Urakka sisälsi myös viestintää sujuvan ajotavan puolesta. Ylivoimaisesti eniten positiivista palautetta tuli WhatsApp-viestinnästä, joka oli sekä Liikennevirastolle että Helsingin kaupungille uusi tiedonkulun kanava. Viestejä lähetettiin lähes 1600 vastaanottajalle aina liikennejärjestelyjen muuttuessa tai muissa työmaata koskevissa poikkeustilanteissa.  

Ensimmäinen tälläinen palvelu mitä käytän 🙂 Toiminut paremmin kuin junan vessa!! Tiedotteet ajan tasalla hyvä! Ohjeet selkokielellä hyvä! Työmaa edennyt nopeasti! Hyvä! Isojen tietyömaiden kohdalla Suosittelen WhatsApp tiedotteita! Pisteet tänään:10.  t. Taksiajuri vuodesta 1981.
– 
Yksi hankkeen WhatsApp-palvelun saamasta 319 positiivisesta loppupalautteesta käyttäjiltä.

Ruuhka-aikojen liikennemäärät vähenivät toivotusti – Liikennemääriä seurattiin koko perusparannustyön ajan tarkasti. Viestit ruuhkien välttämisestä tavoittivat kohderyhmän ja autoilijoiden määrä väheni hankealueella 20-30 prosenttia ruuhkatuntien aikana ja 10 prosenttia kokonaisuudessaan. Viestit saivat hyvin näkyvyyttä mediassa. Myös Facebookissa kiiteltiin ajantasaista ja ennakoivaa viestintää.

Hyvä, somesta on ollut kerrankin todellista hyötyä. Tulevissa kohteissa toivottavasti sama tahti jatkuu.
– Facebook-palautetta hankkeen päättyessä.

Ahjon asiakkuuksiin on vuosien varrella mahtunut 12 infrahankkeen suunnitteluvaiheen, rakentamis- tai perusparannusviestinnän toimeksiantoa sekä Liikennevirastolle että eri kaupungeille.

Viestinnän yhteistyö Ahjon kanssa on helppoa, koska he ymmärtävät autoilijoiden lisäksi myös jalankulkijoiden, pyöräilijöiden sekä alueen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarvitsevan informaatiota. Ahjo osaa myös ehdottaa tilanteeseen sopivia viestintäkanavia.
– Jukka Tarkkala, Helsingin liikenne- ja katusuunnittelu.