Haaste: Keskustelun herättäminen lasten kurittamisesta Vuonna 2015 tuli kuluneeksi 30 vuotta kuritusväkivallan kieltämisestä Suomessa. Lastensuojelun keskusliitto halusi herättää keskustelua lasten ruumiillisesta kurittamisesta ja kannustaa vanhempia…

Haaste: Keskustelun herättäminen lasten kurittamisesta

Vuonna 2015 tuli kuluneeksi 30 vuotta kuritusväkivallan kieltämisestä Suomessa. Lastensuojelun keskusliitto halusi herättää keskustelua lasten ruumiillisesta kurittamisesta ja kannustaa vanhempia löytämään ratkaisuja arjen kiperiin tilanteisiin.

Ratkaisu: Puhutteleva sosiaalisen median kampanja

Ideoimme kampanjan, jolla herkästä aiheesta voitiin viestiä kohderyhmää puhuttelevasti. Suunnittelu käynnistyi yhteisellä työpajalla, jossa määriteltiin ydinviestit. Mukana olivat myös Ensi- ja turvakotien liitto sekä Emma & Elias -ohjelma.

Loimme kampanjalle oman verkkosivun ja visuaalisen ilmeen, jotka toteutimme yhteistyössä Into-Digitalin kanssa. Verkkosivustolle www.tunteasaa.fi laadimme testin, jossa jokainen kasvattaja pystyy puntaroimaan omia kasvatusvalintojaan. Haastoimme mukaan myös julkisuuden henkilöitä jakamaan omat vinkkinsä tiukkoihin kasvatustilanteisiin. Lisäksi sparrasimme kampanjan alkukuukausina järjestöjä sosiaalisen median käytössä.

Tulokset: Tavoite herättää keskustelua toteutui

Aihe puhututti toivotusti. Kampanja on näkynyt vahvasti eri tapahtumissa sekä mediassa, ja järjestöt ovat menestyksekkäästi vieneet sitä itse eteenpäin. Kampanjan Facebook-sivulla on yli 2 000 tykkääjää ja sen sisältöjä jaetaan aktiivisesti. Kampanjaa varten painetut 500 opasta menivät kuin kuumille kiville.

Kampanjaidean löytämisessä ja viestien kiteyttämisessä Ahjo oli meille todella tärkeä kumppani. Kampanjan nimeen kiteytyy olennaisin viesti. Saimme myös hyvää näkemystä kanavien hyödyntämiseen ja rohkeutta omaan tekemiseen. – Viestintäpäällikkö Maija Andersson Lastensuojelun Keskusliitosta.