Haaste: Innostaa bloggarit jakamaan matkavinkkinsä Hotels.com on osa Expedia Inc -konsernia ja maailmanlaajuinen hotelliasiantuntija. Vuodesta 2008 lähtien Ahjo on auttanut Hotels.comia rakentamaan sen asemaa Suomen…

Haaste: Innostaa bloggarit jakamaan matkavinkkinsä

Hotels.com on osa Expedia Inc -konsernia ja maailmanlaajuinen hotelliasiantuntija. Vuodesta 2008 lähtien Ahjo on auttanut Hotels.comia rakentamaan sen asemaa Suomen markkinoilla luomalla matkailualaa käsittelevää materiaalia medialle ja ylläpitämällä hyviä mediasuhteita. Nykyään monet matkaajat luottavat bloggareiden suosituksiin jopa yhtä paljon kuin ystäviensä matkavinkkeihin. Hotels.com halusi kääntyä suomalaisbloggareiden puoleen ja pyysi heitä jakamaan vinkkinsä suomalaisten suosikkikohteesta, Berliinistä.

Ratkaisu: Bloggarihaaste Rantapallo.fin kanssa

Ahjo suunnitteli bloggareille tarkoitetun haasteen yhdessä Rantapallo.fin kanssa. Rantapallo.fi-sivustolla on 620 000 kuukausittaista kävijää, ja se ylläpitää sivuillaan matkabloggareiden yhteisöä. Ahjo on järjestänyt erilaisia Hotels.comin kampanjoita Rantapallo.fin kanssa ennenkin, joten yhteistyön jatkaminen bloggarihaasteen merkeissä oli luontevaa. Kilpailun konsepti suunniteltiin yhdessä ja haaste heitettiin kaikille suomalaisille matkabloggareille, ei pelkästään Rantapallon yhteisöön rekisteröityneille.

Kampanja kutsui bloggarit jakamaan heidän parhaat Berliinin matkavinkkinsä blogeissaan innostavalla tavalla. Raati valitsi parhaan blogipäivityksen ja voittaja palkittiin majoituspalkinnolla – tietysti hotelliviikonlopulla Berliinissä.

Tulokset: Hotels.comin brändi sai erinomaista näkyvyyttä avainmedioissa

Rantapallo.fi lisäsi verkkosivuilleen erillisen sivun kaksi viikkoa kestäneelle haastekampanjalle. Kaikki osallistuvat postaukset koottiin tälle sivulle Berliinin matkavinkkien arkistoksi. Kaksi viikkoa kestäneen haasteen aikana Rantapallo.fi nosti kampanjan useita kertoja etusivulleen ja Facebook-sivulleen, jolla oli kampanja-aikana 34 000 tykkääjää. Yhteensä 11 bloggaajaa osallistui haasteeseen.

– Haasteen herättämä kiinnostus ja innostus bloggareiden keskuudessa sekä blogikirjoitusten korkea taso ylittivät odotuksemme. Olemme erittäin tyytyväisiä, että saimme suomalaisbloggaajat liikkeelle. Samalla Hotels.comin brändi sai erinomaista näkyvyyttä avainmedioissamme – unohtamatta suoria linkkejä sivustollemme, jotka ovat kaltaisellemme online-jälleenmyyjälle ratkaisevan tärkeitä, kertoo Yvonne Bonanati, Hotels.comin Senior PR Manager.