Haaste: Miten kertoa kaupunkienergiasta kiinnostavasti ja selkokielellä? Helenillä on merkittävä tehtävä: se tarjoaa sähköä yhteensä 400 000 asiakkaalle ja vastaa liki koko Helsingin kaukolämmityksestä. Jotta…

Haaste: Miten kertoa kaupunkienergiasta kiinnostavasti ja selkokielellä?

Helenillä on merkittävä tehtävä: se tarjoaa sähköä yhteensä 400 000 asiakkaalle ja vastaa liki koko Helsingin kaukolämmityksestä. Jotta yhtiön viestit erottuisivat paremmin informaatiotulvasta, viestintäväki halusi terävöittää tekstintekotaitojaan ja löytää uusia ideoita viestintään.

Ratkaisu: Potkua viestintään tekstipajasta

Helenin viestijät saivat napakan koulutuksen, johon sisältyi muun muassa kielioppiharjoituksia, uutisaiheiden ideointia sekä tiedotteiden ja twiittien kirjoittamista. Ennakkotehtävinä oli tiedotteen korjaus sekä kielioppiknoppeja.

Työpajassa ideoitiin myös ajankohtaisten aiheiden paketoimista mediaa houkuttelevaan malliin. Aamupäivän päätti kapulakielisyyttä karsiva virkakielitesti. Klinikan jälkeen jokainen osallistuja sai henkilökohtaisen palautteen harjoituksista.

Tulokset: Tiedotteet kuntoon ja ideat lentoon

Kieliopin kertaus ja tekstintekotaitojen hiominen tulivat tarpeeseen. Heleniläiset innostuivat uudelleen kirjoittamisesta ja saivat lisää varmuutta asiatekstien laatimiseen. Työpajan aikana he saivat viestintään uusia ideoita, joita he myös lähtivät innolla toteuttamaan.

Koulutus oli innostava ja tarpeellinen. Kävimme klinikan jälkeen uudella draivilla tekstien tekoon. – Helenin viestinnän ja sisällöntuotannon ryhmäpäällikkö Seija Uusitalo.