Haaste: Lisätä menestyneen rikoskirjailijan tunnettuutta myös Suomessa Suomessa luetaan paljon dekkareita, mutta suurimpia suosikkeja ovat edelleen jo asemansa vakiinnuttaneet kirjailijat. Haasteenamme oli lisätä maailmalla yli…

Haaste: Lisätä menestyneen rikoskirjailijan tunnettuutta myös Suomessa

Suomessa luetaan paljon dekkareita, mutta suurimpia suosikkeja ovat edelleen jo asemansa vakiinnuttaneet kirjailijat. Haasteenamme oli lisätä maailmalla yli 35 miljoonaa kappaletta myyneen rikoskirjailija Karin Slaughterin tunnettuutta, joka ei Suomessa viime vuosina ole päässyt otsikoihin.

Halusimme myös kasvattaa kirjailijan uusimman Kaunokaiset-teoksen myyntiä ja luoda kirjakustantamo HarperCollins Nordicille positiivista nostetta. Maailman toiseksi suurin kustannusyhtiö HarperCollins Nordic aloitti toimintansa Suomessa tammikuussa 2016.

Ratkaisu: Kaksipäiväinen kirjailijavierailu

Suunnittelimme ja toteutimme Karin Slaughterin kaksipäiväisen kirjailijavierailun yhdessä asiakkaamme kanssa. Olimme suoraan yhteydessä maamme kärkimedioihin ja toimittajiin, joiden erityisesti toivoimme kirjoittavan Slaughterin vierailusta sekä uutuusromaanista.

Kaksipäiväisen vierailun aikana huolehdimme kirjailijan viihtyvyydestä, koordinoimme kaksi kirjakauppatapahtumaa sekä pidimme yllä mediaseurantaa myös vierailun päätyttyä.

Tulokset: Laaja näkyvyys Suomen suurimmissa medioissa

Tiiviistä aikataulusta huolimatta saimme kaikki Suomen suurimmat mediat kiinnostumaan Karin Slaughterista. Kaunokaisista julkaistiin artikkelit Helsingin Sanomissa, Kauppalehdessä, Ilta-Sanomissa ja Apu-lehdessä. YLE uutisoi aiheesta päivän pääuutislähetyksensä lisäksi radiossa ja verkossa. Maalis–huhtikuussa Kaunokaiset komeili myös kirjakauppojen myydyimpien ja kirjastojen lainatuimpien titteleiden listoilla.

”Tulokset olivat loistavia. Slaughteria haastattelivat Suomen suurimmat mediat, jälleenmyyjien kuluttajatilaisuuksissa lyötiin myyntiennätyksiä, kirjailija viihtyi erinomaisesti ja mikä parasta, mediajulkisuutta riitti yli kaksi viikkoa. Maaliskuussa 2016 Kaunokaiset oli Suomen kolmanneksi ostetuin käännetty kaunokirja. Yhteistyö Ahjon kanssa oli luovaa, joustavaa, tehokasta ja hauskaa.” Outi Huhtanen-Kuusela, myyntipäällikkö, HarperCollins Nordic