Haaste: Haastatteluihin aina oman alansa asiantuntija Fortumilla on vahva viestintäosasto, mutta mediahaastatteluihin tarjotaan viestijän sijaan mieluummin yleensä kunkin erityisosaamisalueen parasta asiantuntijaa. Monet asiantuntijat eivät ole…

Haaste: Haastatteluihin aina oman alansa asiantuntija

Fortumilla on vahva viestintäosasto, mutta mediahaastatteluihin tarjotaan viestijän sijaan mieluummin yleensä kunkin erityisosaamisalueen parasta asiantuntijaa. Monet asiantuntijat eivät ole tottuneet median kanssa työskentelyyn ja esiintymiskokemusta puuttuu. Toisaalta kokeneetkin konkarit kaipaavat säännöllisin väliajoin kertausta. Vahvoille asiantuntijoille suurin haaste mediakohtaamisissa on usein asioiden yksinkertaistaminen: kuulija ei välttämättä ole aina tietyn osa-alueen erityisasiantuntija, joten puhujan täytyy osata asettumaan kuulijan asemaan ja välttämään esimerkiksi alan jargonia.

Ratkaisu: Jatkuva mediavalmennus

Ahjo on toteuttanut Fortumille mediavalmennuksia vuodesta 2011 alkaen. Usein valmennuksiin kokoontuu saman yksikön tai erityisalan asiantuntijoita, välillä henkilöitä eri puolilta organisaatiota. Johtotasolla on ajoittain syytä harjoitella myös yksilövalmennuksessa.

Mediavalmennukset toteutetaan oikeassa studiossa. Tuotantoyhtiön puolesta paikalla on myös ammattimainen kamerakalusto ja kuvaaja.

Valmennusten pääpaino on harjoituksissa. Jokainen pääsee harjoittelemaan useammassa simuloidussa haastattelussa omaan työnkuvaan räätälöityihin kysymyksiin vastaamista ja näkemään oman suorituksensa videolta.

Tulokset: Esiintymisvarmuus vahvistuu

– Ahjon valmennuksissa viestintäkonsultit osaavat luoda kannustavan ilmapiirin, jossa uskaltaa heittäytyä harjoittelemaan. Palautetta saadaan sekä konsulteilta että omilta kollegoilta. Luento-osuuksissa kerrataan erilaisia vastaustekniikoita sekä opastetaan ymmärtämään median toimintalogiikkaa, sanoo Fortumin Suomen viestintäjohtaja Mari Kalmari.