Haaste: Monimutkaisen asian esittäminen helposti ymmärrettävällä tavalla Coca-Cola Finland ja Sinebrychoff toivat syyskuussa 2013 Suomen markkinoille puolen litran Coca-Cola, Coca-Cola light ja Coca-Cola Zero -juomat…

Haaste: Monimutkaisen asian esittäminen helposti ymmärrettävällä tavalla

Coca-Cola Finland ja Sinebrychoff toivat syyskuussa 2013 Suomen markkinoille puolen litran Coca-Cola, Coca-Cola light ja Coca-Cola Zero -juomat uusissa PlantBottle™-kierrätysmuovipulloissa. PlantBottle™ on Coca-Cola Companyn kehittämä maailman ensimmäinen kierrätysmuovipullo, jonka valmistamisessa on osittain käytetty kasvipohjaista muovia. Uudenlaisten pullojen ympäristöjalanjälki on pienempi, ja niiden valmistamiseen tarvitaan vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja verrattuna perinteiseen muovipulloon.

Uuden tuotepakkauksen lanseerauksessa suurin haaste oli monimutkaisen asian esittäminen helposti ymmärrettävällä tavalla. Coca-Cola Finland halusi viestinnässään tuoda esille sen, että syksyllä 2013 Suomen markkinoille tuotu kierrätettävä PET-pullo oli yksi askel kehitystyössä, jonka tavoitteena on 100-prosenttisesti kasvipohjaisesta muovista valmistettu tuotepakkaus.

– Coca-Cola on maailman tunnetuin ja siksi myös seuratuin kuluttajabrändi. Siksi brändinhallinta on meille erityisen tärkeää ja esimerkiksi PlantBottlen kohdalla halusimme avoimesti kertoa paitsi pakkauskehityksen tavoitteista myös siihen liittyvistä haasteista, sanoo Théa Natri, viestintä- ja yhteiskuntasuhteet, Coca-Cola Finland Oy.

Ratkaisu: Tiedotustilaisuudessa kerrottiin kattavat taustat uudesta tuotepakkauksesta

Jotta monimutkaisen asiakokonaisuuden taustat saataisiin avattua medialle, päätettiin lanseerauksessa järjestää lehdistötilaisuus. Tilaisuudessa toimittajilla oli myös mahdollisuus esittää kysymyksiä aiheesta. Kysymyksiin valmistauduttiin perusteellisella taustatyöllä, jossa erilaisiin näkökulmiin koottiin ja koostettiin kansainvälisistä lähteistä selkokielistä materiaalia suomeksi.

Ahjo valmisteli tilaisuuden kutsun, lehdistömateriaalit ja Q&A:n sekä hoiti toimittajakontaktoinnin, eli henkilökohtaiset puhelinkutsut niille toimittajille, joiden osallistumista pidettiin erityisen tärkeänä.

Tulokset: Laaja medianäkyvyys

Lehdistötilaisuuteen osallistui kymmenkunta median edustajaa sekä tärkeiden juoma-alan sidosryhmien edustajia. Tilaisuudessa tuotiin käytännön esimerkein esille tämän päivän kierrätys- ja tuotekehitysmahdollisuuksia. Tilaisuudessa oli myös esillä PET-muovia kierrätysraaka-aineena hyödyntäneitä tuotteita kuten vaatteita, tuoleja ja jopa viihde-elektroniikkaa.

Yksi lehdistötilaisuuden osallistuneista medioista oli MTV3, joka haastatteli tilaisuudessa Théa Natria illan TV-uutisiin. MTV3:n toimittajalle ja kuvaajalle oli jo edellisellä viikolla järjestetty mahdollisuus kuvata Sinebrychoffin Keravan tehtaalla Suomen ensimmäisten PlantBottle-pullojen pullotusta.

– Meille oli tärkeää, että laaja ja paljon teknisiä yksityiskohtia sisältävä asia saatiin kiteytettyä helposti viestittävään muotoon. Olimme tyytyväisiä Ahjon toimittamiin lehdistömateriaaleihin sekä siihen, että median edustajat pääsivät lehdistötilaisuudessa syventymään aiheeseen ja kysymään tarkentavia kysymyksiä, kertoo Natri.