Haaste: Saada kuluttajat pohtimaan keuhkosyöpäriskiään ja hakeutumaan lääkäriin Keuhkosyöpä on maailman yleisin syöpä. Suomessa siihen sairastuu vuosittain noin 2400 ihmistä. Useimmissa tapauksissa keuhkosyöpä kuitenkin todetaan…

Haaste: Saada kuluttajat pohtimaan keuhkosyöpäriskiään ja hakeutumaan lääkäriin

Keuhkosyöpä on maailman yleisin syöpä. Suomessa siihen sairastuu vuosittain noin 2400 ihmistä.

Useimmissa tapauksissa keuhkosyöpä kuitenkin todetaan vasta, kun kasvain on ehtinyt kehittää etäpesäkkeitä muualle elimistöön.

Haasteena oli saada kuluttajat pohtimaan omaa keuhkosyöpäriskiään, tunnistamaan oireet ja saamaan heidät hakeutumaan lääkäriin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lisäksi keuhkosyöpäpotilaille haluttiin levittää viestiä toivon lisääntymisestä sairauden hoidossa.

Ratkaisu: Interaktiivinen verkkosivu

Toteutimme interaktiivisen keuhkosyöpäsivuston yhteistyössä digitoimisto Into-Digitalin kanssa. Sivuston keskiössä oli interaktiivinen infografiikkaelementti keuhkoista, jotka hiirtä aktivoimalla muuttuivat ensin tummemmiksi sekä sitten uudelleen terveiksi. Sivuilla oli myös runsaasti tietoa keuhkosyövästä; muun muassa sen oireista, hoitovaihtoehdoista sekä hoitoon hakeutumisesta.

Sivuston avulla haluttiin lisätä tietoisuutta keuhkosyövästä sekä Bristol-Myers Squibbista, aktivoida kuluttaja toimimaan sairaustietoutensa lisäämiseksi sekä saada hänet tarvittaessa hakeutumaan lääkäriin. Lisäksi sivuston viestien avulla haluttiin lisätä toivoa keuhkosyöpäpotilaiden keskuudessa sekä motivoida heitä. Kuluttajia haluttiin myös saada arvioimaan suhdettaan tupakointiin ja sen lopettamiseen.

 

Ahjon ja Into-Digitalin luoma keuhkosyöpäsivusto on kerrassaan loistava! Sivusto on visuaalisesti upea ja selkeä: sen erinomaiset tekstit ovat saaneet myös lääkärinkin kiitoksen – kokonaisuus on täydellinen. – Pirjo Mäenpää, Viestintäpäällikkö, Bristol-Myers Squibb