Haaste: Saada kustantamon kirjoille ja kirjailijoille näkyvyyttä mediasssa Vuonna 2002 perustettu Bazar Kustannus kuuluu Suomessa kustannusalan keskisuuriin toimijoihin. Vuosittain Bazar julkaisee noin 35 uutuusnimikettä.  Julkaisuohjelma…

Haaste: Saada kustantamon kirjoille ja kirjailijoille näkyvyyttä mediasssa

Vuonna 2002 perustettu Bazar Kustannus kuuluu Suomessa kustannusalan keskisuuriin toimijoihin. Vuosittain Bazar julkaisee noin 35 uutuusnimikettä.  Julkaisuohjelma sisältää sekä kotimaista että käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta.

Viestinnän tavoitteena oli saada laajaa medianäkyvyyttä valituille kirjoille ja kirjailijoille.  

Ratkaisu: Onnistunut mediaviestintä ja luovat kampanjat

Suunnittelimme ja toteutimme Bazar Kustannuksen kanssa vuoden aikana (huhtikuu 2016–huhtikuu 2017) monipuolisesti mediaviestintää. Lisäksi järjestimme erilaisia tapahtumia yhteistyössä Bazar Kustannuksen kanssa.

Ruotsalaisdekkaristi Jenny Rogneby saapui Helsinkiin kesäkuussa 2016 kaksipäiväiselle vierailulle. Koordinoimiamme toimenpiteitä olivat muun muassa pressipäivä, bloggaajatapahtuma ravintola Teatterissa sekä teeman mukaisesti toteutettu Escape Room -elämys. Rognebyn vierailusta uutisoivat MTV:n uutiset, Iltalehti ja Ilta-Sanomat.

Lähestyimme Michael Sundsténin jääkiekkoaiheisen Jäähän kohdistunut rakkaus -kirjan julkaisua tuoreesta näkökulmasta. Kokosimme julkistamistilaisuuteen asiantuntijapaneelin, johon osallistuivat kirjailijan lisäksi Suomen alle 18-vuotiaiden maajoukkueen valmentaja Jussi Ahokas, kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo sekä entinen NHL-pelaaja Petri Skriko. Aiheesta tekivät jutun muun muassa Helsingin Sanomat, Iltalehti ja Radio Rock.

Lenita Airiston omaelämäkerran julkistamistilaisuus pidettiin maaliskuussa 2017 Santahaminassa. Tilaisuuteen osallistui yli 200 kutsuvierasta. Laadimme kirjalle viestintäsuunnitelman Bazarin kanssa ja koordinoimme lehdistöviestinnän haastatteluineen. Kirja saavutti valtavan medianäkyvyyden, ja teos nousi heti ilmestyttyään Mitä Suomi lukee -listan kärkisijoille.

Vuoden aikana toteutimme toimenpiteitä yhteensä 12 tittelille.

Tulokset: Hyvä medianäkyvyys auttoi myynnin kasvussa

Käsittelimme tarkasti kunkin kirjan sisällölliset viestikärjet, joita tarjosimme perusteellisesti valituille medioille kohdistetuin viestein. Menestyksekäs mediaviestintä ja sen myötä kasvanut medianäkyvyys olivat edesauttamassa kustantamon myynnin kasvussa. Vuosi 2016 oli myynnillisesti Bazarin historian paras vuosi.

”Yhteistyömme oli menestyksekästä. Erityisesti Lenita Airiston kirjan viestintä onnistui erinomaisesti. Ahjon ammattitaitoisen henkilökunnan kanssa työskentely oli saumatonta ja helppoa. Voin suositella Ahjoa varauksetta viestintäkumppaniksi.” Markus Lähdesniemi, kustantamon johtaja, Bazar Kustannus.