Poimimme kesällä Cannesissa palkittujen PR-sarjan maailmaa muuttavien kampanjoiden kohokohdat. Menestyneet työt sekä riemastuttivat oivalluksillaan että koskettivat merkityksellisyydellään. Yhteiskuntavastuu näkyi töissä vahvasti yli sarjarajojen.

Kesäkuussa katseet olivat jälleen Cannesissa, kun maailman parhaimmille luovien alojen teoille jaettiin kunniaa. Vuoden voittajatöissä korostui yhä enemmän merkityksellisyys, tasa-arvo ja yhteiskunnallinen vastuu. Suuri kantava teema vuonna 2019 oli myös yhdenvertaisuus. Mallia näytti Ikean ThisAbles -kampanja, jossa Ikea lyöttäytyi yhteen voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden Milbatin ja Access Israelin kanssa toteuttaen huonekaluja ja ratkaisuja ihmisille, jotka tarvitsevat erityisapua päivittäisessä elämässä. Työ voitti Cannesissa hopealeijonan Yrityksen sosiaalinen vastuu -kategoriassa.

PR-sarjan Grand Prix’n lunasti berliiniläinen Scholz & Friends työllään The Tampon Book: A Book Against Tax Discrimination. The Female Companylle tehty luova kannanotto nosti tapetille naisten hygieniatuotteiden epäreilun verotuksen Saksassa, missä naisten hygieniatuotteista verotetaan yli kaksi kertaa enemmän kuin luksustuotteista kuten kaviaarista tai öljyvärimaalauksista. Voittajatyössään The Female Company pakkasi 15 luomutamponia 46-sivuisen kirjan sisään, jota verotettiin päivittäistavarana vain 7%:lla normaalin jopa 19%:n sijasta. Tamponikirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun päivässä. Kampanjavideon voi katsoa täältä.

Ilmastokysymykset eivät jääneet myöskään huomiotta. Grey Londonin ja United Nationsin kampanja The People’s Seat näytti esimerkkiä, miten sosiaalisen median voimaa ja saavuttavuutta voidaan hyödyntää ilmastotietouden lisäämisessä. Jopa 1,3 miljardia ihmistä jakoi ajatuksensa ilmastonmuutoksesta somessa osallistumalla kampanjaan hashtagilla #TakeYourSeat. Video kampanjasta on nähtävissä täällä. The People’s Seat palkittiin hopeisella leijonapatsaalla Hyväntekeväisyys- ja Voittoa tavoittelematon -kategoriassa. 

Saman kategorian pronssileijonan nappasi Casanova//McCannin ja Donate Life Californian Second Chances -teko. Huhtikuussa Yhdysvaltojen kansallisen Donate Life Month:n aikana julkaistu kampanja toteutettiin yhteistyössä kolmen poliisilaitoksen kanssa Kaliforniassa. Kampanja-aikana liikennesääntöjä rikkoneet selvisivät ilman sakkoja ja saivat toisen mahdollisuuden, jos he olivat rekisteröityneitä elinluovuttajia. Kampanjavideo havainnollistaa luovuttajapulan Yhdysvalloissa, sekä kekseliään tavan hankkia lisää rekisteröityneitä elinluovuttajia osavaltiossa, jossa on eniten ajokortin omistavia ihmisiä.

Weber Shandwick yksi palkituimmista PR-toimistoista

Kansainvälinen kumppanimme Weber Shandwick kahmi palkintoja Cannesissa. Yhteensä 25:een voittoon mahtui kolme kultaista leijonaa, kahdeksan hopeista sekä neljätoista pronssista leijonapatsasta. WS sai myös 62 ehdokkuutta 14 eri kategoriassa. Weber Shandwick olikin yksi palkituimmista festivaaleille osallistuneista PR-toimistoista. Ansioitunein WS:n kumppanitoimisto 3PM Agency menestyi festivaaleilla merkittävästi asiakkaansa Budweiserin ja Bud Lightin kanssa, ja nappasi sekä kultaisen että pronssisen leijonapatsaan Ruoka & juoma sekä Sponsorointi & brändiyhteistyö -kategorioista.

Taidonnäytteen merkityksen voimasta antoi teos Railroad Ties ‒ lyhyt dokumenttielokuva, jonka Weber Shandwick loi yhteistyössä Ancestryn kanssa. Katseet käännettiin menneeseen, kun tunteita herättävä lyhytelokuva kiteytti historian tärkeyden oman identiteetin löytämisessä. Railroad Ties voitti pronssisen leijonan kategoriassa Sisällöllinen sitouttaminen & markkinointi. Dokumenttielokuvan voi katsoa täältä.

 

Cannes Lions

Cannes Lions on kansainvälinen, maailman laajin luovuuden festivaali, jossa palkitaan luovan mainonnan ja markkinointiviestinnän toteutuksia. Viikon kestävällä festivaalilla kilpaillaan nykyään yhdeksässä sarjassa. Tänä vuonna kilpailuun saapui yli 30 000 työtä ympäri maailman. Töitä palkitaan kultaisilla, hopeisilla ja pronssisilla leijonapatsailla, minkä lisäksi parhaille kultaisten leijonan saajille voidaan myöntää Grand Prix -tunnustus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *