Tahdikkaan humoristinen terveyskampanja ja vahvasti vuorovaikutteinen tien perusparannushankkeen viestintä tuottivat tulosta: Ahjo ja sen asiakkaat biolääkeyhtiö Sobi sekä Liikennevirasto ja Helsingin kaupunki saivat hopeaa Stevie Awardseissa.

Ahjon kaksi viestintätyötä on palkittu kansainvälisillä Stevie Award -palkinnoilla. Palkitut työt tehtiin yhteistyössä Swedish Orphan Biovitrumin (Sobi) ja Liikenneviraston sekä Helsingin kaupungin kanssa. Voitot tulivat terveyden ja julkisen palvelun kategorioista. Voittajat julkistettiin eilen 9.8. Stevie Awardsin verkkosivuilla. Palkintogaala järjestetään lokakuun lopussa Lontoossa.

Mediaviestintä ja videokampanja lisäsivät tietoutta Peyronien taudista

Sobin kanssa toteutetun kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoutta harvinaisesta Peyronien taudista. Tauti on tuntemattomasta syystä ilmaantuva, peniksen paisuvaisen valkokalvon arpimainen paksuuntuma, joka johtaa peniksen käyristymiseen erektiossa. Tietoisuutta lisäämällä haluttiin hälventää tautiin liittyviä ennakkoluuloja ja häpeän tunnetta sekä kannustaa taudista kärsiviä hakeutumaan lääkäriin.

Kampanja sai täsmällisen mediaviestinnän avulla runsaasti huomiota, jonka tueksi tehtiin jääkiekkoaiheinen video, jossa tautia käsiteltiin huumorin keinoin, mutta samalla potilasta kunnioittavaan sävyyn. Videosta tehtiin myös kieliversiot muihin Pohjoismaihin.

Kilpailun tuomaristo luonnehti konseptia erinomaisesti suunnitteluksi ja toteutetuksi. Myös yhteiskuntavastuullinen ulottuvuus keräsi kiitosta.

– Olemme iloisia, että kampanja on saanut kansainvälistä tunnustusta. Mietimme keinoja lisätä tietoisuutta intiimistä vaivasta hienovaraisesti mutta näkyvästi ja oikeilla viesteillä. Ahjo löysi toimivat työkalut ja tavoitti kohderyhmän, Sobin Product Group Manager Maria Paavilainen toteaa.

Paavilaisen mukaan taitavasti käytetty huumori on vähentänyt stigmaa Peyronien taudin ympäriltä ja rohkaissut potilaita hakeutumaan hoitoon.

WhatsApp -kokeilu ihastutti Kehä I:llä

Kehä I:n palkittu viestintätyö koski Hämeenlinnanväylän ja Espoon rajan välillä viime ja toissa vuonna toteutettua suurta tienparannusurakkaa. Kyseessä on Suomen vilkkaimmin liikennöity kohta, joten töiden tiedettiin jo etukäteen hankaloittavan todella suuren väkimäärän liikkumista.

Viestinnässä ennakoinnilla ja vuoropuhelulla oli keskeinen merkitys. Liikennevirasto ja Helsingin kaupunki pilotoivat muun muassa WhatsApp-sovelluksen käyttöä hankkeen viestintäkanavana. Se sai runsaasti myönteistä palautetta autoilijoilta:

Ensimmäinen tälläinen palvelu mitä käytän :). Toiminut paremmin kuin junan vessa!! Tiedotteet ajan tasalla hyvä! Ohjeet selkokielellä hyvä! Työmaa edennyt nopeasti! Hyvä! Isojen tietyömaiden kohdalla Suosittelen WhatsApp tiedotteita! Pisteet tänään:10.  t. Taksiajuri vuodesta 1981.

– Someviestinnässä osattiin sopivasti keventää julkisen toimijan joskus kovin virallista tiedottamista, arvioi Liikenneviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo. Hänestä viestinnän onnistumisen avaimia olivat etenkin monipuolisuus, oikea-aikaisuus ja nopea reagointi suuren yleisön kysymyksiin ja palautteisiin.

Kattavan media- ja verkkoviestinnän ohella tehtiin tiivistä yhteistyötä myös kauppakeskus Kaaren ja Ristikon kanssa sekä suomalais-venäläisen koulun kanssa.

Liikennemääriä seurattiin koko perusparannustyön ajan tarkasti. Viestit ruuhkien välttämisestä tavoittivat kohderyhmän ja autoilijoiden määrä väheni hankealueella 20–30 prosenttia ruuhkatuntien aikana ja 10 prosenttia kokonaisuudessaan.

Kommenteissaan tuomaristo kuvaili projektia innovatiiviseksi, asiakaslähtöiseksi ja systemaattisesti toteutetuksi.

Kilpailun eri kategorioihin osallistui yhteensä yli 3 900 työtä 74 maasta ympäri maailman. Töitä arvioi noin 270 viestinnän ammattilaista kahden kuukauden ajan.  Lisää tietoa kilpailusta ja voittajista: https://stevieawards.com/iba/2018-stevie-award-winners

Lisätietoja:

Maija Hakala, johtava konsultti

Ahjo Communications Oy

Sähköposti: maija.hakala@ahjocomms.fi

Puhelin: +358 0503382873

Ahjo Communications

Ahjo Communications on viestintätoimisto, jossa on paloa. Viestintätoimistomme juuret ulottuvat yli 40 vuoden päähän. Työmme näkyy ainutlaatuisina ideoina ja rohkeina toteutuksina. Autamme asiakkaitamme kasvamaan ajatusjohtajiksi.

Stevie Awards

Stevie Awards on jaettu seitsemään eri alakategoriaan: the Asia-Pacific Stevie Awards, the German Stevie Awards, The American Business Awards, The International Business Awards, the Stevie Awards for Women in Business, the Stevie Awards for Great Employers and the Stevie Awards for Sales & Customer Service. Stevie Awards -kilpailu vastaanottaa joka vuosi yli 10 000 ehdokkuutta organisaatioilta yli 60 maasta. Steviellä palkitaan menestyksekkäitä suorituksia työpaikoilla ympäri maailman. Kilpailu kunnioittaa organisaatioita ja ihmisiä niiden taustalla. Lue lisää Stevie Awardseista: http://stevieawards.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *