Olemme siirtyneet merkityksen aikakaudelle, jossa arvot ja omatunto määrittävät niin kuluttajien kuin yritysten jokaista toimenpidettä. Ilmapiiriä ohjaava muutos on dramaattinen – eikä paluuta entiseen enää ole.

YK:n alaisen IPCC:n tällä viikolla julkaiseman raportin mukaan lämmönnousun rajaaminen 1,5 celsiusasteeseen on elintärkeää planeettamme tulevaisuuden kannalta. Jos tässä ei onnistuta, tarkoittaa se muun muassa kymmenen sentin nousua merenpinnan tasossa sekä koralliriuttojen tuhoutumista. Lähivuosista puhutaan jopa tärkeimpänä ajanjaksona ihmiskunnan historiassa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ehti ottaa kantaa ilmastonmuutokseen jo raporttia edeltäneellä viikolla julkaisemassaan kirjoituksessa, jossa hän painotti yksittäisten tekojen merkitystä. Tekstissä Niinistö toi kuitenkin esiin jotain vielä olennaisempaa, joka heijastelee entistä useamman suomalaisen ajatuksia:

”Ennen tuli mietittyä, mitä mikin maksaa. Mittana olivat eurot. Nyt yhä useampi pohtii, mitä mikin vaikuttaa. Mitta on vaihtunut rahasta arvoon.”

Niinistö tiivisti muutamaan lauseeseen sen muutoksen, joka ohjaa käyttäytymistämme: Arvot ovat palanneet valintojen ytimeen. Humaanimpi, vastuullisempi ja vaativampi kuluttaja kaipaa merkitystä – niin ostamilleen tuotteille ja palveluille kuin omalle työlleen. Merkityksestä on tullut se tekijä, jonka avulla myös organisaatioiden on mahdollista saavuttaa suurimmat voitot – eikä vain taloudellisessa mielessä.

Arvopohjaisuuden lujittuessa katseet kääntyvätkin entistä tarkemmin yrityksiin, joilla on valta – mutta yhä useamman mielestä myös vastuu – vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin ja kantaa kortensa kekoon hyvän edistämiseksi. Aiemmin olemme käsitelleet yritysten ja organisaatioiden muuttuvaa roolia muun muassa yritysaktivismiin pureutuvassa pamfletissamme.

Ole rohkea, muuta maailmaa

Julkaisimme viime viikolla uuden, arvopohjaista ajatusjohtajuutta käsittelevän pamflettimme.

Mielestämme arvopohjaisuuden nostaminen toiminnan ytimeen on välttämätöntä, sillä arvokeskeisyys ei ole ohimenevä ilmiö; se on tullut jäädäkseen. Jokaisen yrityksen ja yhteisön tulee määritellä, millaista muutosta ympäröivässä maailmassa tai yhteiskunnassa toiminnalla tavoitellaan.

Jotta eläisimme kuten saarnaamme, olemme Ahjossa tehneet uudet strategiset linjaukset pamflettimme mukaisesti. Uskomme vahvasti, että arvopohjaisen ajatusjohtajuuden avulla voi muuttaa maailmaa ja sen myötä voi saada aikaan hyvää, jolla on kauaskantoiset vaikutukset.

Sanat eivät kuitenkaan enää riitä, nyt on aika siirtyä tekoihin. Se vaatii uskallusta ja positiivista rajojen rikkomasta, mutta tulevaisuuden näkymiä ei maalata valoisammiksi pelkästään kädet sylissä istumalla.

Kuten John Donne jo vuonna 1624 kirjoitti:

”Yksikään ihminen ei ole saari, täydellinen itsestään;
jokainen on pala mannermaata, kokonaisuuden osa;
jos meri huuhtelee mukaansa maakimpaleen,
niin Eurooppa pienenee vastaavasti,
samoin kuin pienenee niemimaa ja myös maatila,
joka kuuluu sinun ystävillesi tai sinulle itsellesi;
jokaisen ihmisen kuolema vähentää minua,
sillä minä sisällyn ihmiskuntaan;
äläkä sen vuoksi konsanaan lähetä kysymään
kenelle kellot soivat;

Ne soivat sinulle.”

(Suom. Paavo Rissanen)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *