Jos tekstiilibrändi käyttää lapsityövoimaa, on sitä helppo boikotoida ja ostaa tuotteet vastuullisemmalta yritykseltä. Päteekö sama someyhtiöihin? Poistaisitko Instagramin puhelimestasi moraalisista syistä?

Facebook on kamppaillut viime vuosien aikana valeuutisten kanssa ja menetti paljon uskottavuutta Mark Zuckerbergin väittäessä, että 99 % Facebookin sisällöistä on aitoa. Kanavassa levinneet valeuutiset ja vihapuhe vaikuttivat kuitenkin tutkijoiden mukaan Donald Trumpin valintaan ja aiheuttivat myös väkivaltaa.

Nyt jälkijunassa ja painostuksen alla yhtiö on aloittanut sotansa valeuutisia vastaan, mutta hyvin paljon vahinkoa ehti kuitenkin jo tapahtua. Kuinka moni poisti Facebook-tilinsä tämän seurauksena?

Yritysten kuuluu olla vastuullisia ja pyrkiä toiminnallaan ottamaan kantaa yhteiskunnan kiperiin kysymyksiin. Mikäli brändi toimiikin moraalittomasti, on meillä kuluttajilla velvollisuus boikotoida heitä.

Tämä järjestelmä on päältäpäin katsoen toimiva, sillä pitäähän yrityksiä jotenkin rangaista, kun ne toimivat eettisesti väärin – ja yritykset usein reagoivat asiakaskuntansa protesteihin. Herää kuitenkin kysymys: toimiiko tämä järjestelmä sosiaalisen median kanssa?

Verosta voit luopua, voitko Facebookista?

Monet ovat varmasti viime viikkojen aikana kuulleet Vero-sovelluksesta. Kyseessä on sosiaalisen median kanava, joka yhdistelee Instagramin, Twitterin ja Facebookin piirteitä. Verossa voit jakaa kuvia, kirjasuosituksia tai ihan vain omia mielipiteitäsi.

Vero uhkaa kuitenkin hautautua unholaan jo ennen kuin se on päässyt vauhtiinkaan, sillä monet ovat alkaneet boikotoimaan sovellusta sen perustajasta Ayman Harirista liikkuvien syytösten takia. Vero on antanut todisteita, joiden mukaan perustajalla ei ole mitään tekemistä syytösten kanssa, mutta tieto ehti jo päästä verkon syviin syövereihin #deletevero pyörii Twitterissä ja kannustaa ihmisiä poistamaan sovelluksen.

Veron suhteen boikottijärjestelmä näyttäisi siis toimivan. Mutta onko kyse vain siitä, että Veroa on helpompi boikotoida? Sillä ei ole samanlaista jalansijaa sydämissämme, kuin Facebookilla tai Instagramilla, joten on helppoa jättää sovellus. Jos Instagramin perustajasta tai johtoportaasta tulisi julki tietoa rikollisesta tai epäeettisestä toiminnasta, pystyisitkö poistamaan sovelluksen boikottina? Pakko myöntää, että itse en varmaan pystyisi.

Facebookin suhteen tiedämme jo yrityksen laiminlyöneen vastuutaan. Silti en ole tähän mennessä kuullut kenestäkään, joka olisi poistanut tilinsä boikottina. Facebook sai osakseen paljon nuhteluja, mutta ei julkista rangaistusta.

Sosiaalisen median johtavat yritykset ovat etuoikeutetussa asemassa, jossa heillä on todella mahdollisuus muuttaa maailmaa. Miksi siis emme vaatisi arvojohtamista ja yritysvastuullisuutta myös ja etenkin someyrityksiltä?

Kuva: Kayla Velasquez / Unsplash

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *