Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kuluttajan luottamusta rakennetaan viestinnällä

Kriittisyys on oletusarvo verkossa. Meistä kerätään dataa jatkuvasti, ja jo pelkän verkkoselailun avulla voit muodostaa jostain ihmisestä hyvän kuvan. Vielä täydellisemmäksi se tulee sosiaalisen median ja yritysten keräämän datan avulla. Kuinka yritys voisi palvella datan avulla kuluttajaa paremmin?

Kirjoittaja

Kaupan kanta-asiakkuus on pieni hinta siitä tiedosta, mitä itsestäsi annat. Liittymällä vaatekaupan jäseneksi, luovutat henkilöturvatunnuksesi kolmen euron alennusta vastaan. Sosiaalinen media toimii samoin, mutta se on sinulle ilmaista.

Tätä vuotta ja aihetta värittää osaltaan toukokuun lopussa voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus. Se tuo henkilötietoja käsitteleville tahoille velvoitteita. Tavoitteena on parantaa henkilötietojen suojausta.

Asetuksen tuomista parannuksista huolimatta myös tänä vuonna on tärkeää pystyä ajattelemaan kriittisesti. Punnita todisteita ja kysyä, mitä minä ajattelen. Tämä on oleellista, ja tuo myös yritykselle haasteen.

Kuluttajan on hyvä tiedostaa, miten häneen yritetään vaikuttaa.  Sosiaalisen median algoritmit ja mainokset ovat oiva ja vain pieni esimerkki siitä, miten ajatteluamme ja toimintaamme voi pyrkiä ohjaamaan ulkoapäin markkinoinnilla. Moni meistä on valmis jakamaan elämänsä ja uransa sosiaaliseen mediaan tai antamaan ostotietonsa ja osoitteensa kaupan asiakasjärjestelmille. Samalla suomalaiset yhä mielletään stereotyyppisesti varautuneeksi kansaksi.

Kuinka siis ansaita kuluttajan luottamus?

Vuorovaikutus yleisön kanssa on nyt mahdollisempaa kuin koskaan. Se tuo velvoitteiden ja asetusten lisäksi mahdollisuuksia ja uusien ideoiden tarpeen yrityksille. Yrityksillä on nyt paikka miettiä, kuinka tarjota yleisölleen yhä kiinnostavampaa sisältöä ja vuorovaikutusta asetusten rajoissa. Kun kuluttaja taas tietää, miten datapeli toimii, hänen on helpompi tehdä valistuneita päätöksiä siitä, mitä sisältöä kuluttaa ja kenelle tietonsa haluaa luovuttaa.

Vuonna 2018 yrityksen pitää tehdä muutakin kuin tuotteita. Tarjota sisältöä, hoitaa kortensa kekoon yritysvastuun puolella ja palvella kuluttajaa arjessa oikeasti. Kaiken tämän toteuttamiseen tarvitaan viestintää.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!