Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Uuden vuoden lupaus viestijälle

Näin uuden vuoden alla on tapana miettiä, mitä asioita meidän pitäisi muuttaa itsessämme. Katsomme peiliin kriittisellä silmällä. Arvioimme, missä tänä vuonna meni pieleen, ja teemme pyhän lupauksen tulla paremmiksi ihmisiksi.

Kirjoittaja

Virpi M. Salmi

Mitäpä jos tänä uuden vuoden aattona katsoisit itseäsi vähän lempeämpien silmälasien läpi ja heikkouksien sijaan keskittyisit vahvuuksiisi?

Me viestintäihmiset tiedämme hyvin, millainen on hyvä viestijä: Aktiivinen somettaja. Moitteeton kirjoittaja. Näkemyksellinen keskustelija. Järjestelmällinen projektijohtaja. Luovien ideoiden keksijä. Nousevien trendien havaitsija. Vaihtuviin tilanteisiin ketterä reagoija. Älykäs strategi.

Hyvällä viestijällä työt syntyvät nopeasti ja virheettömästi. Hän hoitaa ihmissuhteet tyylikkäästi niin toimistolla kuin sen ulkopuolellakin. Verkostoituu aktiivisesti alan tapahtumissa. Ymmärtää syvällisesti asiakkaan tarpeet. Hallitsee viestintäalalla kaiken tiedotteen kirjoittamisesta tapahtumajärjestämiseen sekä kriisiviestinnästä kevyisiin taittotöihin. Langat pysyvät alati käsissä ja kaikki pallot ilmassa. Joko alkoi ahdistaa?

Keskity tulevana vuonna heikkouksien sijasta vahvuuksiisi

Varmaan tajusitkin jo pointtini. Kukaan ei täytä näitä kaikkia kriteerejä. Meillä kaikilla on eri vahvuudet niin viestinnän osa-alueissa kuin työskentely- ja prosessointitavoissamme. Silti niin usein annamme heikkouksiemme määrittää ammatillista itsetuntoamme. Aina löytyy joku asia, joka muistuttaa, että ”et ole hyvä viestijä, koska sitä ja tätä”.

Heitäpä nyt ihan ensimmäisenä hiivattiin nuo itsekriittiset ajatukset. Sitten, halaa itseäsi ja muistuta itseäsi kuluneen vuoden onnistumisista ja niistä hetkistä, kun koit, että olet juuri omassa elementissäsi. (Jos sinulla on riittävän läheinen työkaveri, niin ei haitanne, jos teet saman hänellekin.) Sen jälkeen lupaa keskittyä ensi vuonna niihin asioihin, jotka saavat sinut loistamaan, ja suhtautua itseesi vähän armollisemmin.

Sinä olet huippu!

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!