Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Instagram voi olla käyntikorttisi, mikset siis jakaisi sitä?

Pienyritykset eivät ole vielä löytäneet Instagramia, vaikka se voisi olla taloudellinen ja tehokas markkinointikeino.

Kirjoittaja

Kelli Korhonen

Etsin yhtenä iltana itselleni sopivaa kampaajaa. Tapani mukaan käytin paljon aikaa taustatutkimukseen: luin asiakkaiden arvosteluja netistä ja selailin kampaamoiden somekanavia kauniiden kampausten toivossa. Huomasin kuitenkin, että harvoilla kampaamoilla oli ajan tasalla olevaa Instagram-tiliä.

Aikaisemmin pelkkä markkinointi saattoi tuoda tarpeeksi asiakkaita ovellesi, mutta maailma muuttuu. On valitettavaa, että etenkin monet pienyritykset eivät ole havainneet sosiaalisen median mukanaan tuomia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamisessa: esimerkiksi 38 % Instagramin käyttäjistä ja melkein puolet (48 %) 15-24 -vuotiaista seuraa yritysten Insta-tilejä.

Instagram on seitsemässä vuodessa kasvanut kolmanneksi suosituimmaksi somekanavaksi 600 miljoonalla käyttäjällään. Pelkästään Suomessa Instagram-tilejä on luotu jo yli miljoona kappaletta. Ravintoloissa ollessani yritän etsiä ravintolan tiliä, jotta voin tägätä sen kuvaan tai stooriin. Uudessa kaupungissa vieraillessani  etsin minulle suositellun kahvilan Insta-tilin, jotta voin nähdä, onko kahvila tunnelmallinen ja kauniisti sisustettu.

Kuitenkin etsiessäni minulle sopivaa kampaamoa Instagramin avulla, jouduin hyllyttämään monet kuvien puuttumisen vuoksi. Olisin halunnut ensin nähdä todisteita ammattitaidosta – ethän ostaisi vaatteitakaan näkemättä niitä ensin?

Tässä muutama yksinkertainen vinkki Instagramin käyttöönottamiseksi:

  1. Ota hyviä kuvia. Tämä valitettavasti ei ole monien kohdalla itsestäänselvää. Vaikka olisit ammattilainen omalla alallasi, menetät helposti uskottavuutta huonojen kuvien myötä. Panosta siis laatuun.
  2. Kiinnitä huomiota feedin yleisilmeeseen. Instagramin feedillä tarkoitetaan profiilin yleiskatsausta, jossa näkyvät kaikki kuvasi ja profiilisi tiedot. Yleisilmeen kannattaa olla yhteneväinen, joten vältä laittamasta dramaattisesti erilaisia kuvia vierekkäin. Määritä brändillesi sopiva värikartta ja pysy siinä.
  3. Ole aktiivinen! Jos joku on tägännyt firmasi, käy tykkäämässä kuvasta. Seuraa, onko firmasi nimeä käytetty häsärinä? Ole myös rohkeasti vuorovaikutuksellinen. Aloita vaikkapa vain rennosti tykkäilemällä eri kuvista.
  4. Muista kertoa muillekin Instagram-tilistäsi. Näin jo olemassa olevat asiakkaasi voivat esimerkiksi vakuuttaa kaverinsa kuvien avulla tai minunkaltainen taustatutkija saattaisi ihastua juuri sinun kädenjälkeesi.

Näillä yksinkertaisilla ohjeilla pääset jo hyvin alkuun ja tulevaisuudessa Instagram-tilisi voi toimia käyntikorttinasi.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!