Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mitä jokaisen menestyneen johtajan tulisi tietää motivoinnista?

Mikä on menestyvän johtajan tärkein tehtävä? Entä mitä yhteistä on hyvillä johtajilla ja start-up -yrittäjillä?

Kirjoittaja

Heini Hirvonen

Montako kertaa olet kuullut johtajan sanovan työntekijälle: ”Kiireinen kvartaaliraportti voi odottaa, sinä olet tärkeämpi.” Niinpä. Johtajan tärkein tehtävä yrityksen menestyksen kannalta ei ole laatia yritysstrategioita, raportoida myyntilukuja tai hankkia uusia asiakkaita, vaikka ne oleellisia tehtäviä ovatkin. Johtaja on ennen kaikkea olemassa työntekijöitä varten!

Johtajan tärkein tehtävä on poistaa työnteon esteet ja antaa työntekijöiden itse valita paras tapa tehdä omat työnsä.

Johto luo tarvittavat prosessit ja raamit, joiden sisällä työntekijöillä on sekä vastuu että vapaus tehdä töitä. Hyvä johtaja kannustaa työntekijöitä omalla esimerkillään kyseenalaistamaan huonot toimintatavat ja luo mahdollisuuden keskittyä olennaiseen eli työn tekemiseen mielekkäällä ja parhaalla mahdollisella tavalla. Luottamus ansaitaan työntekijöitä ja heidän tekemää työtä arvostamalla sekä käytännön teoilla.

Miten työ muuttuu merkitykselliseksi?

Käytämme enemmän aikaa työn tekemiseen kuin melkein mihin tahansa muuhun asiaan elämässämme. Ihmiset haluavat, että se aika merkitsee jotain. –Lazlo Bock.Googlen HR-johtaja.

Työn merkityksellisyydestä puhutaan yllättävän vähän liiketoiminnan menestystekijänä. Aihetta voi pohtia myös motivaatioteorian kautta: sisäinen (intrinsic) motivaatio liittyy kokemukseen työn merkityksellisyydestä, luo puitteet flow-tilaan ja luovuuteen. Ulkoinen (extrinsic) motivaatio puolestaan kannustaa ponnistelemaan esimerkiksi kannustinjärjestelmien kautta yhteiseen maaliin.

Miten yrityksen johto voi varmistua siitä, että työntekijät ovat motivoituneita ja kokevat tekevänsä työtä, jolla on yritykselle merkitystä?

  1. Älä vaihtele tavoitteita tai sekaannu toimiviin prosesseihin. Työn merkitys katoaa varmimmin sekoittamalla sekä työn suunnan että tavan tehdä sitä.
  2. Varmista, että ihmiset tekevät omaan osaamistasoonsa ja työnkuvaansa nähden oikeita työtehtäviä. Työn itsessään tulee motivoida, kehittää ja haastaa.
  3. Luo ilmapiiri, jossa työntekijät kokevat, että heidän työpanostaan ja mielipiteitään kuunnellaan ja arvostetaan.

Mitä johtajat voivat oppia yrittäjiltä?

Harvardin professori Teresa Amabile kirjoittaa artikkelissaan How to kill creativity työn ja luovuuden suhteesta.  Hänen mukaansa asiantuntijuus, ennakkoluulottomat ajatusprosessit ja sisäsyntyinen motivaatio ovat luovuuden tärkeimmät osa-alueet. Työntekijä on yrityksen paras käyntikortti oma-aloitteisena työntekijälähettiläänä.

Amabile jatkaa, että innovatiivisimpien kasvuyritysten johtajat pystyvät innostamaan työntekijöitään työskentelemään kuin start-up -yrittäjät. Yrittäjien sisäinen motivaatio syntyy intohimosta omaan työhönsä ja halusta tehdä asioita koko ajan paremmin. Oletko sinä sellainen johtaja?

Haluatko kuulla lisää tapoja menestyä innostamalla työntekijöitä?

Kirjoittaja on Ahjon johtava viestintäkonsultti ja HR-johtaja.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!