Sosiaalinen media vilisee viestintään turhan ehdottomasti suhtautuvia puritaaneja. Jatkuva ”ei näin” -tikunnokkaan nostelu jarruttaa yhteiskuntamme digitalisaatiota.

”Tää on niin last season, ei kukaan enää tee näin”, ”Työntekijälähettilyys on kuollut, some on kuollut, sisältömarkkinointi on kuollut, Facebook nyt ainakin on kuollut”, ”Kaikki ovat nykyään futuristihärpäkedigitalistierityispalvelussa, jonne pääsi vain henkilökohtaisella kutsulla kaksi viikkoa sitten. Ymmärrän, ettei sen toimintakulttuuriin pääse enää sisään, kun et ollut meidän edelläkävijöiden joukossa.”

Kuulostaako yhtään tutulta? Ja onko tässä mahdollisesti yksi syy siihen, ettet itse saa aktivoiduttua somessa, vaikka perustit Twitter-tilin jo kolme vuotta sitten? Luulet, että kaikki muut ovat jo tehneet kaiken aiemmin, paremmin ja ainakin enemmän oikein kuin sinä?

Olen viimeisen puolen vuoden aikana sparrannut someasioissa paitsi asiakkaita, myös antanut vertaistukea muille markkinointiviestinnän ammattilaisille. Se alemmuuskompleksien määrä on jotain aivan käsittämätöntä. Yksi syy ongelmaan ovat mielestäni somepuritaanit, jotka väheksyvät muita, ohjeistavat pyytämättä ja tekevät tiukkoja linjauksia siitä, mikä on juuri se oikea tapa tehdä asioita.

Erityisesti Twitterissä asiantuntijaviestintään liittyy sama harha kuin henkilökohtaisessa someviestinnässä: kaikilla muilla näyttää aina menevän putkeen, he eivät ole koskaan epävarmoja ja he eivät koskaan twiittaa jonkun muun jo kerran sanomia itsestäänselvyyksiä. Pötyä.

Digikupla on kupla siinä missä muutkin

Kun keskenään keskustelevat digimarkkinoinnin ammattilaiset keskittyvät todistelemaan toisilleen olevansa muita askeleen edellä, tippuu suuri asiantuntijoiden massa entistä enemmän kelkasta. Kun uskaltamisen kuilu asiantuntijaviestintään verkossa on monelle muutenkin edelleen ylitsepääsemätön, voisi miettiä mitä sille uskaltamiselle tapahtuu, kun toiset huomauttelevat jokaisesta asiasta ”tuosta puhuttiin jo kaksi vuotta sitten”. Varmasti puhuttiin, mutta se ei välttämättä poista asian merkitystä tässä hetkessä.

Tänä syksynä on ruvettu puhumaan somearmosta vastaiskuna someraivolle. Voisiko somearmoa osoittaa myös aloittelijoille? Ja sille suurelle määrälle omien alojensa asiantuntijoita, joilla olisi somessa paljon annettavaa, kunhan he vain pääsisivät alkukohmeuden yli? Sivustaseuraajista sisällöntuottajiksi ja keskustelijoiksi. Ja kyllä, tähän joukkoon kuuluu edelleen paljon myös markkinointiviestinnän asiantuntijoita.

Annetaan heille aikaa päästä mukaan. Kannustetaan vaikka sanomalla: ”hienoa, että sinäkin oivalsit tämän asian – kyseisen teeman kehityksen seuraavista vaiheista kirjoitti myös xx asiantuntija blogissaan” ja autetaan eteenpäin. Tärkeintä on kannustaa jokaista löytämään oma persoonallinen tyylinsä, vaikka se olisikin erilainen kuin mitä tämän viikon someguru julistaa.

 

Melkein kaikki edellä mainittu pätee paitsi asiantuntijoihin myös organisaatioihin. Verkkoviestinnän alkutaipaleella on vielä moni. Minä haluan auttaa heitä virheiden tai puutteiden osoittelun sijaan.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *