Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Tie menestykseen rakentuu toimivasta vuorovaikutuksesta

Monessa organisaatiossa sisäinen viestintä on edelleen yksisuuntaista tiedottamista sen sijaan, että ruokittaisiin avointa keskustelua. Toimiva vuorovaikutus on välttämätöntä yrityksille, jotka haluavat menestyä.

Kirjoittaja

Noora Niemelä

”Jos valmentaja johtaa edestä omalla esimerkillään, pelaajat seuraavat kyllä perässä.” – Henrik Dettmann

Suomen koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmannin valmennusopeista on paljon ammennettavaa myös työelämään. Urallaan hän on valmentanut Turkissa, Saksassa ja Ranskassa – ja voittanut Saksan maajoukkueen kanssa MM-pronssia. Hänen hoteissaan myös Susijengi on onnistunut nousemaan maanosan parhaimpien joukkoon.

Dettmannin johtamisfilosofia keskittyy ihmisiin ja avoimeen vuoropuheluun. Menestyvä joukkue rakennetaan luottamuksella ja kunnioituksella. Saksan aikoina Dettmannia kuvailtiin siitä poikkeukselliseksi johtajaksi, että hän istui samaan aamiaispöytään pelaajiensa kanssa ja vieläpä kyseli, mitä heille kuuluu. Toisin oli hänen majesteetillista roolia vetäneiden edeltäjiensä laita.

Aito vuorovaikutus edellyttää taitoa kuunnella

Huippuvalmentajan ohjenuorana on, että johtajan on oltava kiinnostunut ihmisistä ihmisinä eikä vain työntekijöinä. Ihmiset ovat työyhteisön tärkein voimavara. Parhaan mallin välittävään vuorovaikutukseen antaa ylin johto. Kun työntekijä kokee olevansa merkityksellinen ja tulevansa kuulluksi, syntyy aitoa vuorovaikutusta. Samassa myös yhteisöllisyyden tunne voimistuu. Yhtälöä on helppo jatkaa: työntekijä, joka tuntee itsensä tärkeäksi, on myös tehokas.

Jari Saarenpää kysyi osuvasti blogikirjoituksessaan: “Kuuletko vai kuunteletko?” Kuuntelemisen taito on hyvän esimiehen ja taitavan viestijän ominaisuus. Kuuntelun tarkoitus on aidosti ymmärtää, mitä toisella on sanottavana – ei oman asian tai mielipiteen esiin tuominen. Tämä on toimivan vuorovaikutuksen ydin. Sisäiseen vuoropuheluun pitäisi yrityksissä panostaa ensimmäisenä.

Esimerkiksi Alkossa sisäinen viestintä on kaiken tekemisen ytimessä. Suomen parhaaksi työpaikaksi valitussa organisaatiossa luotetaan avoimeen ja monikanavaiseen viestintään, yhteisölliseen työskentelyyn sekä positiivisen palautteen voimaan. Johto jalkautuu säännöllisesti myymälöihin ympäri Suomen, ja koko henkilöstö osallistetaan mukaan kehittämistyöhön. Viestinnän vuorovaikutteisuutta on pyritty aktiivisesti lisäämään. Ulospäin panostaminen näkyy erinomaisena ja innostuneena asiakaspalveluna.

Osallista esimerkillä

Uransa alkutaipaleella Dettmann työskenteli valmentamisen ohella pankissa. Kun pelit HNMKY:ssa lähtivät kangerrellen käyntiin, hän päätti lisätä aamukuuden harjoitukset ohjelmaan. Kuten muutosten äärellä yleensä, kaikki eivät ottaneet uudistusta avosylin vastaan.

Valmentaja itse laittoi kaikkensa peliin. Aamutreenien jälkeen hän vaihtoi lennosta pukuun, singahti päiväksi pankkiin ja sujahti iltapäivän päätteeksi jälleen pankkimiehestä takaisin valmentajan rooliin. Pelko siitä, että hän löytäisi aamuvarhaisella itsensä yksin hallista, osoittautui turhaksi.

Esimerkillä johtaminen on johtamista parhaimmillaan – ja avain mihin tahansa muutokseen. Luottamuksen, välittämisen ja avoimen vuorovaikutuksen kulttuuri antaa parhaat eväät onnistua. Dettmannin sanoin: motivoituneelle ihmiselle tarvitsee vain näyttää suunta.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!