Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Viisi väylää inspiraation lähteelle

Kaikkihan me tiedämme, että töitä on kiva tehdä silloin kun on oikein inspiroitunut. Kun on niin innostunut, että homma ei tunnu edes työnteolta.

Kirjoittaja

Virpi M. Salmi

Tiedämme myös sen, että kaikkiin työnkuviin ja projekteihin kuuluu myös vähemmän innostavia osuuksia, jotka on silti tehtävä. Päivän mittaan vireystila vaihtelee ja se on luonnollista. Jos työn arkiflow kuitenkin on hukassa, on hyvä tiedostaa miten inspiraatiotaan voi ruokkia. Tässä muutamia vinkkejä, jotka ylläpitävät omaa inspiraatiotani.

Pidä lähellä esine, joka ei kuulu joukkoon

Bongasin talvella kaupasta mukin, jossa oli kuvituksena Hevoshullu-lehdessä edelleen seikkaileva sarjakuvasankari Polle. Ostin mukin heti toimistokäyttöön, koska tuo esiteinivuosieni “maailman monin poni”, muistutti minua ajasta, jolloin kirjoittaminen ja piirtäminen oli minulle pääasiassa mielikuvituksella leikittelyä. Muki ei oikein istu toimistoympäristöön, mutta minulle se on tärkeä koska se kampeaa ajatuksiani sopivasti uriltaan ja auttaa olemaan ottamatta asioita liian vakavasti.

Ihmettele asioita, jotka saavat sinut sanomaan wau!

Tiedätkö sen tunteen, kun käyt kylässä kaverisi kauniissa kodissa ja saat valtavan sisustusinspiraation? Sama toimii monesti myös viestinnän töissä. Joskus se on tyylikäs ja toimiva nettisivu, toisinaan taidolla kirjoitettu blogi, vakuuttava esitys, tai oivaltava video. Kun huomaa itsessään heräävän wau-reaktion, ei kannata tyytyä aina vain ihasteluun; mieti, mikä tekee tästä niin loistavan jutun, mikä tässä toimii? Mitä voin ottaa tästä heti opiksi omaan työhöni?

Tapaa asiakkaita ja yhteistyökumppaneita livenä

On motivoivampaa tehdä viestintää organisaatioille, joiden mission takana itsekin seisoo tai yrityksille, joiden palveluihin luottaa. Pelkkä kasvoton organisaatio ei kuitenkaan inspiroi minua yhtä paljon kuin heidän asiastaan innostuneet työntekijänsä. Kun on tavannut toimeksiantajan, tietää kenen vuoksi huhkii ja hikoilee koneen ääressä. Oma työintoni on useimmiten huipussaan silloin, kun olen ollut hyvässä palaverissa: innostus tarttuu ja on ilo olla antamassa oma osaamisensa avuksi yhteisen päämäärän eteen.

Löydä viestinnän idolisi

Idolit eivät kuulu pelkästään nuoruuteen. Jotkut viestijät vaan tekevät vaikutuksen. Joskus se voi olla tapa, jolla ihminen kantaa persoonansa, joskus se on viestin selkeys tai substanssiasiantuntemus. Joskus se on rohkeus. On tärkeä löytää esikuvia, joista löytää yhtymäkohtia myös itseensä. Tällaiset henkilöt innoittavat ammatilliseen kasvuun uran varrella.

Vaihda välillä lintuperspektiiviin

Viestinnän tuulista on hyvä pysyä kärryillä, mutta joskus tarvitsemme myös etäisyyttä aiheeseen. On tärkeää lukea tai kuulla myös yleisesti liike-elämän pinnalla olevista trendeistä ja ilmiöistä globaalissa mittakaavassa.

Olin itse viime viikolla Update Forum -tapahtumassa, jossa Bruce Oreck käytti puheenvuoronsa kertomalla planeettaamme uhkaavasta ympäristökatastrofista ja Ruotsin iranilainen, 26-vuotias lakimies ja Järvaskolanin perustaja Milad Mohammadi haastoi businessväkeä toimimaan roolimallina yhteiskunnassa “koska me kaikki olemme tärkeämpiä kuin luulemmekaan”. Omien työprojektien ja tekemisten suhteuttaminen välillä laajempaan kokonaisuuteen tekee erittäin hyvää ajattelulle.

Jokaisella meillä on omat inspiraationlähteemme, eikä niiden löytäminen ole välttämättä päivänselvää. Pistä merkille, kun seuraavan kerran huomaat ajattelevasi ”vitsit mulla on kiva työ”, tai ”mäkin haluan tehdä näin huippuja juttuja” – olet silloin ainakin oikealla reitillä.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!